ANNONS

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark

Hemleverans på timmen snart verklighet med Post Danmark
Post Danmark vill ge fler möjlighet till smidig hemleverans

Post Danmark storsatsar på hemleveranser och ska låta kunden i större utsträckning välja leveranstidpunkt själv.

ANNONS

Med det nya konceptet "SmartLevering" ska Post Danmark inom några månader kunna erbjuda e-handlande danskar möjligheten att själv bestämma när de vill ha paket hemlevererade till dörren. Anledningen ska enligt den danska tidningen Berlingske Business vara att logistikleverantören vill stå sig stark i konkurrensen från företag som GLS och Bring.

- Vi tror att det finns ett segment som gärna vill ha ännu mer än det som erbjuds i dag. Som gärna vill kunna säga: "Jag är hemma på lördag så jag vill gärna ha de nya solglasögonen som jag precis har köpt, levererade då", säger Jeppe Vestergaard Trier, chef för servicelogistik hos Post Danmark till Berlingske Business.

Enligt en marknadsundersökning som Post Danmark har gjort vill 80 procent av danskarna gärna se hemleveranser av paket, och 58 procent vill gärna veta vilken dag och ungefärlig tid paketet kommer. Enligt undersökningen kan 42 procent tänka sig att betala 20 kronor eller mer för den servicen.

Oklart vad tjänsten kommer att kosta

Post Danmark ska redan ha testat sin nya leveransmodell i viss utsträckning i samarbete med matkedjan Irma. Men trots att infrastrukturen alltså finns på plats får Postens kunder åtminstone till en början inte bestämma exakt när paketet ska komma.

I Köpenhamnsområdet ska det gå att ange inom vilken timme man vill ha sitt paket och i Aarhus, Odense och Aalborg får kunden välja ett fyra timmars-intervall. I resten av Danmark får dock kunderna nöja sig med att veta vilken dag paketet kommer.

- Vi börjar med att ta en utgångspunkt i den efterfrågan vi känner till i dag. Om det ändras är det klart att vi ska utvidga antalet områden som kan få leveranser inom särskilda tidintervaller, säger Jeppe Vestergaard Trier.

Det är fortfarande oklart vad det kommer att kosta för slutkunder att använda sig av tjänsten "SmartLevering", eftersom e-handlare har möjlighet att lägga på en kostnad till de som väljer servicen, enligt Jeppe Vestergaard Trier.

- Vårt bästa bud är att det kan komma att kosta från några kronor extra upp till det dubbla från vad en leverans kostar i dag. Men det är inget tvivel om att det är en premiumprodukt vi erbjuder här, säger han. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap