Den danska miljardkedjan Jysk, med butiker i många länder världen över, har nu tagit sig an en ny marknad. I går öppnade man nämligen sin första butik i Ryssland i Moskva. Företaget har även slagit upp en tillhörande e-handel på Jysk.ru.
Planen var att öppna upp redan den 2 april men rysslandslanseringen sköts fram på grund av coronapandemin och efterföljande restriktioner. Precis som Julas butiksöppning idag så satsade även Jysk på en lansering utan tilllhörande öpningsfest.
Jysks ryska landschef Igor Raić kallade det för "en tyst öppning för allmänheten".
Eftersom vi inte hade gjort någon marknadsföring, och eftersom det inte finns många människor på gatorna, började dagen lite långsamt. Men det blev bättre och bättre under dagen, när ordet spridit sig att en ny butik hade öppnat, säger Igor Raić i ett pressutskick.
Marknadsföringen ska nu sättas igång
Trots en festlös start så säger man sig vara nöjda med dagen, kanske delvis räddat av e-handeln.
Dessutom hade vi god onlineförsäljning, så allt som allt är jag väldigt nöjd med den första dagen, säger Igor Raić.
Nu väntar en större digital satsning och bredare marknadsföring för Jysk i Ryssland.
Vi kommer att inleda digitala och sociala mediekampanjer mycket snart och sedan om ett par veckor kommer vi att börja distribuera kampanjpapper för att öka försäljningen, säger Igor Raić.