Under pandemin flög hemelektroniken av lagerhyllorna som aldrig för. Men när den kraftiga inflationen tog landet i ett hårt grepp blev det annat ljud i skällan.
Under 2023 minskade försäljningen i kategorin med 7 procent, visar siffror från Elektronikbranschen, som samlar handlare, leverantörer och distributörer.
Det har varit ett tufft år för branschen och för konsumenterna. Dyrare boende, energi och mat lämnar mindre kvar till annat, säger Pernilla Enebrink, vd för Elektronikbranschen, i en kommentar.
Mest minskade försäljningen av stationära datorer, som backade med hela -32 procent. Bärbara datorer i sin tur föll med -14 procent.
Produktgruppen som klarade sig bäst var spelkonsolerna, som till och med visade en positiv försäljningsutveckling efter leveransstörningarna under 2022.
Näst bäst gick större tv-apparater där försäljningen av tv på 65 tum och uppåt var oförändrad jämfört med 2022. De mindre storlekarna föll dock med -5 procent.
Klirr i statskassan
Något som däremot ökade rejält var skatteintäkterna från elektronikförsäljningen, efter ändringarna som genomfördes 1 juli. Enligt Skatteverkets siffror blev det en ökning med 45 procent. Korrigerat för försäljningstappet var ökningen 57 procent.
Att regeringen i det här svåra ekonomiska läget väljer att kraftig höja elektronikskatten är obegripligt. Elektronikskatt plus moms på elektronikskatten kan nu hamna på nästan 680 kronor för en produkt. Det gör att fler tvingas välja billigare produkter som kan ha kortare hållbarhet vilket är sämre för miljön. Skatten måste tas bort, säger Pernilla Enebrink.