Coop vill stärka sitt gröna varumärke, så nu lanseras en gårdsbutik online som enkom fokuserar på närproducerade varor från lokala producenter.
Vi öppnar nu upp Coop.se som en plattform där små lokala matproducenter kan sälja sina varor på ett enkelt sätt. Plattformen är framtagen tillsammans med Foodla. Producenter har nu möjlighet att nå ut till alla våra e-handelskunder, samtidigt som vi får branschens vassaste sortiment av genuint lokalt mathantverk, säger Claes Hessel, produktchef Coop.
Butiken har tänt upp på Coop.se och innehåller mer än 100 olika varor från 25 producenter. Siffror man hoppas ska öka med tiden. I dag går det att hitta alltifrån saltlakritssås från Cederströms på Östermalm till limiterade utgåvor av kallpressad rapsolja från Säby Gård på Ingarö.
Det känns väldigt spännande för oss som litet lokalt företag att få vara med på en så stor plattform som Coop erbjuder. Det är svårt att nå ut själv till så många kunder som liten aktör. Coops nya gårdsbutik på nätet gynnar alla, både kunden som smidigt kan köpa hem småskalig och lokalt mathantverk samtidigt som vi som producerar har möjlighet att nå fler med våra produkter, säger Åsa Levén, grundare Säby Gård Ingarö.
Gårdsbutiken kommer inledningsvis att vara begränsad till Stockholm och Mälardalen och därmed nå runt 2 miljoner kunder.