ANNONS

Hellofresh slog alla förväntningar - här är siffrorna

Kristian Hald, vd för Hellofresh i Sverige

De gynnades av pandemin.

ANNONS

För nästan exakt ett år sedan lanserades sen tyska matkassen Hellofresh i Sverige. Sedan dess har företaget synts hos allt från svenska influencers och annonser i sociala medier till reklamutskick och samarbeten med bland annat flera modeföretag.

LÄS ÄVEN: Efter smyglanseringen: Nu talar HelloFresh ut om satsningen i Sverige

Matkasseföretaget grundades 2011 i Berlin och finns på tolv marknader. Idag släpper bolaget preliminära siffror för 2019 som visar att många varit intresserade av Hellofresh koncept.

Företaget spår att den totala omsättningen kommer att landa någonstans mellan 965 miljoner euro och 975 miljoner. Det rapporterar flera internationella medier.

Jämfört med 2018 när Hellofresh omsättning landade på 436,7 miljoner euro, räknat med att bolaget minst omsatte 965 miljoner euro i fjol, har företaget ökat 120 procent under 2019. Det justerade EBITDA-resultatet kommer att hamna mellan 145 miljoner euro och 155 miljoner euro, vilket kan jämföras med 18,3 miljoner euro året innan.

Hellofresh meddelar att året har varit bättre än förväntat. Man räknade med att omsättningen skulle landa på runt 790 miljoner euro, och resultatet på 97 miljoner euro. I och med att grovt passerade målsättningen höjer bolaget nu sin intäktsprognos för helåret. Tillväxten väntas nu landa på mellan 55 och 70 procent, istället för det tidigare målet om 40 till 55 procent.

Enligt Hellofresh ska bland annat pandemin också gjort ett positivt avtryck på bolagets försäljning. När man inte har kunnat umgås som tidigare och restauranger har haft stängt i perioder har Hellofresh märkt av en högre efterfrågan på företagets matkassar.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se