Den globala e-handeln leder till ökad pristransparens, vilket i sin tur gör att e-handelsföretag som säljer i flera länder har ingen eller liten skillnad på sina priser i de olika länderna. Det är en av slutsatserna i ett akademiskt Paper som skrivits av Albert Cavallo, docent vid Harvard Business School. Han har analyserat hur "flerkanaliga återförsäljare", som exempelvis Walmart, har reagerat på uppkomsten av Amazon.com. Detta kallas nu för "Amazon-effekten", skriver Reuters.
91% av Amazons priser desamma
Bland annat nämner Cavallo att 91 procent av Amazons priser är desamma i olika länder. Motsvarande siffra i den fysiska handeln sägs vara 78 procent, men i de fall som en prisskillnad förekommer så ligger denna oftast bara på runt fem procent i snitt.
Här hemma i Sverige så var HUI:s vd Jonas Arnberg inne på samma spår redan 2015. Han skrev då en välläst krönika för Ehandel.se, där han beskrev just hur den ökade pristransparensen hade drivits på av den ökade e-handeln.
LÄS ÄVEN: Krönika: Prisökningarnas tid är förbi
Amazon-effekten håller inflationen nere
Den amerikanska arbetslösheten uppges för närvarande ligga på 3,9 procent, medan landets ekonomi samtidigt upplever en stark tillväxt. Den kombinationen ska ha medfört att detaljhandelsföretag fått lägre marginaler, då de är snabbare att ändra sina priser. Exempelvis fann Cavallo att Walmart mellan 2016 och 2018 ofta ändrade sina priser i e-handeln när det gällde produkter som lätt kunde hittas även på Amazon.
Orsaken är enligt Cavallo att prisförändringarna hos nätjättarna styrs av algoritmer som idag gör att det går mycket snabbare att justera sina priser efter konkurrenterna, även i de fysiska butikerna. Cavallo menar alltså att slusatsen är att e-handeln löpande påverkar prisbildningen i all handel, eftersom kunderna jämför priser online med priser i fysiska butiker. Detta är alltså vad han kallar "Amazon-effekten" och slutsatsen är att denna i sin tur bidrar till den låga inflationen under de senaste åren.