Den svenska e-handeln fortsÀtter att blomstra och antalet nÀtbutiker ökar stÀndigt. Det stora utbudet av butiker innebÀr samtidigt att konkurrensen ökar och att företagen mÄste jobba hÄrdare för att sticka ut pÄ marknaden.
NÄgot som har lett till att allt fler nÀtbutiker vÀljer att anpassa sitt utbud för att nÄ specifika mÄlgrupper. Och att e-handlare blir allt mer nischade Àr en trend som betalföretaget Payson, som sÀger sig ha mer Àn 10 000 ansluta e-handelsföretag, tydligt mÀrkt av.
â En stor fördel med att driva nischbutik att det Ă€r enklare att marknadsföra butiken genom sökordsoptimering. Eftersom utbudet Ă€r smalare kan du ofta hĂ„lla dig till sökord inom samma ordfamiljer, vilket Ă€r gynnsamt seo-mĂ€ssigt, sĂ€ger Emma Lindgren, Marknadschef pĂ„ Payson.
Lumpenkalsonger och mustaschmössor
En undersökning som Payson genomfört bland 550 svenska e-handlare visar ocksÄ att drygt var sjunde e-handlare anser att den största fördelen med att driva en nÀtbutik, jÀmfört med fysisk butik, Àr just möjligheten att nischa sitt utbud.
Det kan röra sig om allt frÄn nÀtbutiker som inriktat sig pÄ att enbart sÀlja strutsrelaterade produkter till företag som specialiserat sig pÄ lumpenkalsonger. SÄ Àr du pÄ jakt efter ett akvarium till din diskusfisk, ett fÀrdigskrivet tal till ett dop eller mustaschprydda mössor, sÄ Àr möjligheten att hitta vad du söker pÄ nÀtet större Àn nÄgonsin.
I undersökningen kan man Àven konstatera att samtidigt som utbudet blir allt mer nischat, sÄ blir konsumenten ocksÄ mer benÀgen att handla lokalt, Àven pÄ nÀtet. NÀrmare fyra av tio konsumenter föredrar nÀmligen att handla frÄn en e-butik med sÀte i sin kommun framför en e-butik utanför kommunen.