E-Commerce Park har gjort sin årliga sammanställning över e-handlare i bolagets inkubator. Hur lyckades de under 2022 när det blåste iskalla vindar genom branschen? Vi har pratat med medgrundaren, Karsten Deppert, som delger facit.
Men först får han berätta, för de som inte är insatta, vad en inkubator är.
Inkubatorn är ett program som i ett år hjälper de som startat e-handel att skala och lyckas med sin verksamhet. Detta genom att bjuda in experter, men även fokusera på att lära sig av varandra och skapa en entreprenöriell miljö, säger han till Ehandel.
Så, hur gick det för bolagen i inkubatorn förra året? Riktigt bra, skulle det visa sig. Den totala omsättningen för bolagen som gått igenom programmet ökade från 390 till 464 miljoner kronor. Dessutom växte de med i snitt 20 procent, jämfört med branschens tapp på -7 procent.
Kan du nämna några framgångsexempel som går extra bra just nu?
Det finns många bolag som går bra framåt. Både teknikbolag så som Quickbutik, till rena e-handlare som INF och fotbutiken.se. Och e-handlare inom alla möjliga nischer, så som Swelash och Hälsing Kitchen.
Varje år antar E-commerce Park max tio bolag till sitt program. Dessa omsätter mellan några hundratusen till en miljon kronor på sin e-handel. Och målsättningen är att de som går igenom programmet ska växa minst dubbelt så snabbt som e-handeln i stort.
Vad gör ni rent konret för att uppnå det?
Vi fokuserar på att entreprenörerna ska utvecklas, och tar med sig de viktigaste verktygen. Vi är en plats med väldigt mycket kunskap kring e-handel samlat. Så genom att ge möjligheter att ta till sig kunskap från olika experter, inom allt kring e-handel, görs resan till framgång enklare än om man ska hitta alla lösningar själv. Men vi har även möjlighet att ge avlastning för saker som inte är alla entreprenörers styrka, så som att vi erbjuder lösningar för lager och tredjepartslogistik, samt co-working så klart.
E-commerce Park startade sitt program 2015 så man har med andra ord sett många olika typer av e-handlare, i flera olika kategorier, komma och gå. Men de riktiga framgångshistorierna har en sak gemensamt, även om de verkar inom olika nischer.
Den största nämnaren är fokus på kunden. Att bli bra på att driva lönsam trafik är helt klart en sak som utmärker de som lyckas bra, även om det så klart alltid är många olika saker som gör en framgångshistoria.
Vad är nycklarna till att bygga en framgångsrik e-handel även i en lågkonjunktur?
Att starta en ny verksamhet i dessa tider tror jag egentligen är det bästa. För nu måste du som entreprenör göra saker bra för att lyckas och kan inte klara dig med bara "good enough". Vilket gör att det går mycket snabbare att förstå felsatsningar och lära sig från dem, och snabbare att hitta in i lösningar som verkligen ger resultat, säger Karsten Deppert.