Utvecklingen gick i rätt riktning för dagligvarubranschen under juni. Försäljningen ökade med 1,4 procent jämfört med samma period förra året.
Midsommar är en stor försäljningshögtid för dagligvaruaktörerna. I snitt konsumerar hushållen 15 procent mer dagligvaror under midsommarveckan jämfört med en vanlig vecka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.
Bäst gick det för butikshandeln, som ökade med 1,5 procent. E-handeln i sin tur stod still med nolltillväxt. Andelen hemleveranser minskade med 3,8 procent, samtidigt som upphämtning i butik ökade med 4,8 procent.
Totalt uppgick e-handelns försäljningsandel till 3,6 procent.
Tittar vi däremot på hela det andra kvartalet så noteras e-handeln för en försäljningsökning på hela 5 procent. Den totala försäljningstillväxten under perioden uppgick till 2,2 procent.
Försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var lägre och mer stabil under det andra kvartalet än under föregående perioder. Kvartalet har också präglats av en övergripande lägre och mer stabil prisutvecklingstakt än tidigare, säger Karin Brynell.