Anna Nyström, med 8,2 miljoner följare på Instagram, är Sveriges största influencer inom träning och hälsa och näst störst i topplistan "Sveriges största influencer". Första plats har nämligen Felix Kjellberg, även känd som Pewdiepie på Youtube, tagit hem med 21,7 miljoner följare.
Anna startade sitt Instagramkonto 2013 och idag driver hon även en Youtube-kanal där hon har över 125 000 prenumeranter. Men hur går det egentligen för Anna? Hon håller sig borta från rampljuset och jobbar på i det tysta, samtidigt som hon slår alla populära influencers, som Bianca Ingrosso, Kenza eller Jocke och Jonna Lundell, i antal följare.
Influens.se dök ner i Annas senaste årsredovisning för att svara på frågan.
Enligt rapporten minskade omsättningen i hennes bolag med cirka 33 000 kronor under 2020 och landade på 2,1 miljoner kronor. Vinsten ökade dock med 61 procent och uppgick till 662 400 kronor.
I rapporten förklarar man inte varför omsättningen i bolaget minskat. Men i en tidigare intervju med Di Weekend berättade Anna Nyström att hon ofta tackar nej till samarbeten och möjligheter att synas offentligt.
Jag har alltid varit privat av mig och har aldrig haft något behov av att stå i centrum eller bli känd. Jag har inget behov av att tjäna snabba pengar eller att synas för sakens skull. Jag vill göra saker på mitt sätt, sade hon.
Under förra året lanserade dock Anna sitt varumärke Ryvelle, som säljer träningskläder. Något som skulle kunna förklaras med att hon valde att lägga all sin tid på det nya företaget istället för sin influencerverksamhet.
Enligt Ryvelles årsrapport slog bolaget 770 000 kronor i omsättning under 2020, men gjorde en förlust på cirka 200 000 kronor. Viktigt att notera är dock att företaget drog igång sin försäljning den 20 mars och att siffrorna därför endast representerar drygt nio månader.