Det svenska klädmärket och e-handlaren Asket öppnar sin andra fysiska butik. Och man gör det med en second hand på Södermalm i Stockholm. Butiken går under namnet Asket Restore och ska uteslutande sälja begagnade och reparerade Asket-plagg.
Det hela är en fortsättning på det initiativ varumärket startade redan våren 2021. Ett initiativ som gjort det möjligt för kunder att skicka tillbaka sina använda och oönskade Asket-plagg, oavsett skick.
Sedan dess har Asket samlat in runt 2500 plagg, och reparerat nästan 70 procent av dem. Plagg som sedan sålts i pop up-butiker.
Modeindustrin griper efter halmstrån i sina försök att uppnå cirkularitet, men överträffas ständigt av ett stort antal nya stilar som produceras. Vi är stenhårda i vår tro att den enda vägen framåt är att producera mindre, men bättre och hjälpa våra kunder att vårda och använda våra plagg så länge som möjligt, säger Askets vd och medgrundare, August Bard Bringéus, och fortsätter:
Men även de mest omtyckta plaggen kommer så småningom att tappa sin plats i den dagliga rotationen. Med Asket Restore erbjuder vi dessa plagg ett nytt liv.
Klädindustrin har ett ansvar
Asket grundades 2015 och har sedan tidigare en butik på Norrmalmstorg i Stockholm. Bolaget omsatte runt 130 miljoner kronor under 2022 , och deras minimalistiska plagg säljs till kunder världen över.
Grundarna August Bard Bringéus och Jakob Dworsky säger sig dock vilja komma ifrån modebranschens snabba och billiga produktionscykler. Istället vill man göra kläder som håller över tid, både kvalitets- och miljömässigt. Och med Asket Restore vill duon ta varumärket ytterligare ett steg i den riktningen.
Att ett plagg har använts är inte längre en brist. Varje plagg har ett mervärde, vare sig det har reparerats eller om det har patina. Att förlänga ett plaggs livslängd saktar ner konsumtion och produktion, minskar avfall och minskar i sin tur klädindustrins miljöpåverkan, säger August Bard Bringéus.
I den nya butiken kommer man även att sälja kläder som tidigare använts vid fotograferingar, samt plagg som returnerats men inte kunnat läggas ut till försäljning igen. I framtiden finns även planer på att erbjuda workshops där kunder får lära sig hur de kan laga sina egna kläder.
Vi vill visa att klädindustrins ansvar inte bör upphöra när ett plagg har sålts. Varje plagg har ett inneboende värde som kan sträcka sig en livstid och över flera ägare, om det är välgjort och med rätt infrastruktur på plats. Genom att förlänga livslängden på ett plagg kommer varumärken inte bara att minska sin miljöpåverkan, utan också generera intäkter genom att återcirkulera produkter som redan finns, säger August Bard Bringéus.