De senaste dagarna har vi kikat närmare på den kinesiska e-handlaren Temus intåg i Sverige. Vi har grottat ner oss i deras betalda marknadsföring på Google och deras organiska framfart. Av allt att döma verkar de ha medvind in i vårt avlånga land.
Enligt Fedja Porobic, vd på marknadsföringsbyrån Porobic Group, så haltar dock Temu när det kommer till Paid Social och mer specifikt nätverken Meta och TikTok.
Lika bra som Temu må vara på SEO och Google Ads så är de riktigt dåliga på Paid Social, säger Fedja Porobic till Ehandel.
Enligt Fedja har bolaget idag över 100 annonser i Sverige i de sociala nätverken, men de ska vara under all kritik. Kvaliteten på annonserna sägs vara väldigt låg och ingen annons ska anpassas, utan skjuts brett mot allt och alla.
De skjuter brett över könen och har targeting insatt på större delar i Europa och därav är annonserna inte anpassade alls, så de räknar med att få sämre CTR. I och med att de skjuter så brett riktar de till exempel plagg för kvinnor till båda könen vilket sänker deras relevans, och rätt fort kan man se att det går dåligt, säger Fedja Porobic.
Temu ska dock köra många sponsrade samarbeten som boostas vilket, enligt Fedja, kan vara en bra taktik.
Temu bryter också ofta mot Metas regler och får många annonser nedplockade varje vecka, till exempel när de ber om kommentarer, konstaterar Fedja Porobic.
Kan annonserna eventuell gå bra trots den dåliga utformningen?
De dåliga annonserna kanske går bra men då hade de satsat betydligt mer pengar tänker jag, som de gör i andra kanaler. Deras annonser lever inte länge, det kan man se på hur snabbt de stängs av och hur ofta plattformarna tar bort dem. Du kan också se på Metas transparency under "Reach" hur många Temu når i respektive land och i Sverige är det väldigt begränsat, svarar Fedja Porobic.
Fedja misstänker dock att Temu kommer att ta tag i den sociala biten framöver.
Troligtvis kommer de anpassa annonserna längre fram och då även få mycket bättre resultat på Paid Social som vi redan nu ser händer på andra plattformar.