Gallerian i Stockholm vet uppenbarligen hur man lockar de yngre generationerna, närmare bestämt Z och Alpha, till butikerna. Enligt en kundundersökning tillhörde just 35 procent av besökarna generation Z.
Därför vill man fokusera lite extra på den målgruppen och gör så med två nya pop up-butiker, som ska tilltala dem lite extra. Det handlar om varumärkena Drmlnd (uttalas Dreamland, reds anm.) och Yeppo & Soonsoo, som snart gör entré.
Vår pop up-uthyrning är bland annat ett verktyg för oss för att ligga i framkant och möta framtidens koncept. Vi är övertygade om att Drmlnd och Yeppo & Soonsoo kommer uppskattas bland Gallerians besökare och vi är glada över att få in dessa vassa och nytänkande aktörer hos oss, säger Alice Leffler, ansvarig uthyrare på AMF Fastigheter, i en kommentar.
Först ut är Drmlnd som öppnar den 17 februari, i en lokal nära entrén mot Hamngatan. En butik man kommer att hålla öppen fram till årsskiftet. Det är Mikael Söderlindh, grundare av Häxan och Happy Socks, som ligger bakom varumärket som specialiserat sig på färgglada pärlor, berlocker, spännen och dekorationer. De har sedan tidigare både e-handel och en fysisk butik i Täby centrum.
Efter många år som flitig entreprenör har jag aldrig upplevt ett koncept som fått så snabbt genomslag som Drmlnd. Den yngre målgruppen som vi vänder oss till konsumerar, delar och skapar på ett helt nytt sätt, och att se det i praktiken tvingar mig att omdefiniera min marknadsföringsbakgrund för att förstå de förändringar som har skett. Det känns helt rätt för oss att fokusera på nästa butik mitt i stan, där Gallerian bäst kan tillgodose våra behov av placering, varumärken och målgrupp, säger Mikael Söderlindh.
Yeppo & Soonsoo är ett finskt varumärke för koreansk hudvård, eller "K-beauty" för de invigda. De har både butiker och e-handel hemma i Finland, men öppnar nu för första gången fysiskt i Sverige. De slår sig ned i södra Gallerian och öppnar den 1 mars, för att sedan stänga igen i oktober.