Med jämna mellanrum talas det om att robotar, drönare och självkörande fordon ska ta över logistiken i e-handeln. Sedan blir det sällan allvar av dessa planer. De stannar på skissbordet. Eller så genomförs försök, men inte sällan misslyckas dem. Särskilt svårt är det ofta i Sverige med robotlösningar, till följd av många regleringar, både på land och i luften.
Desto fler framgångsexempel på leveransområdet med robotar finns däremot i bland annat Kalifornien och Australien, där exempelvis drönar-leveranser förekommer på sina håll.
Men i den nyproducerade stadsdelen Norra Djurgårdsstaden – ett nytt stort närförorts-liknande bostadsområde strax norr om Östermalm och innerstaden – så händer det grejer. Där ska snart Postnord och teknikföretaget Hugo Delivery testa små robotar med hjul.
Det rör sig om en självkörande så kallad leveransrobot som ska testköras i Norra Djurgårdsstaden under fem dagar i mitten av mars. Den hjulförsedda roboten kommer att ha Postnords logga på taket, och på samma tak, en liten flaggvimpel med teknikföretagets logga. I ett Facebook-inlägg skriver Stockholms stad så här om försöken:
Testerna syftar till att lära sig mer om interaktionen mellan människa och robot samt skapa en förståelse för behoven av leveranser hos de boende i Norra Djurgårdsstaden. Av säkerhetsskäl så kommer roboten till en början att styras manuellt och en person från teamet kommer finnas inom 15 meters avstånd. Testerna är ett samarbete mellan Postnord och teknikföretaget Hugo Delivery AB, konstaterar huvudstadskommunen, som uppmärksammar de kommande försöken på en Facebooksida, med information om den aktuella stadsdelen.
Hugo Delivery's robotlösning uppges även ha en flexibel förvaringslösning. Förvaringsboxen kan justeras efter behov. Roboten är även helt batteridriven och laddas med solenergi, skriver företaget på sin hemsida.
Ehandel söker de inblandade aktörerna för en kommentar.
LÄS ÄVEN: Vem är det som kör? – Walmart rullar ut förarlösa bilar
LÄS ÄVEN: Drönaren skulle leverera matvara – slutade med krasch