ANNONS

Har din kundvagn knarriga hjul?

Har din kundvagn knarriga hjul?
ANNONS

Bloggen ZippyCart går igenom de fem vanligaste anledningarna till att folk överger kundvagnen i din butik. De listar även lösningar på problemen.

Så varför lämnar besökare din kundvagn alldeles ensam, men med produkter i?

1. Dina besökare handlar inte utan gör efterforskningar och jämför priser

Dessa besökare är smarta och ryggar inte för att använda din kundvagn för prisjämförelser med andra sidor.

Lösning: Se till att visa kundbetyg, kommentarer, recensioner och utmärkelser ifrån andra sidor i så stor utsträckning du kan. Detta håller kvar de hala prisrävarna på din sida och samtidigt ökar det förtroendet för din sida. I bästa fall kan det även leda till köp i de fall där de letar efter exempelvis recensioner.

2. Du har inte produkten de ville ha

Du drar kanske till dig fel besökare eller så vet inte kunderna att produkten är rätt för dem.

Lösning: Delge information om produkten tidigt i köpprocessen och så utförligt du kan. Se över din marknadsföring och se till att du inte betalar för fel besökare.

3. Din kundvagn har knarriga hjul

Har du någonsin handlat i butik och upptäckt att din vagn har knarriga hjul som gnisslar så att man bara vill överge den mitt i butiken. Nu lär inte din virtuella kundvagn gnissla eller knarra men den kan ha andra problem. Den kan t.ex. vara för slö, olika moment i vagnens funktion kan hänga sig, vilket leder till en ensam och övergiven kundvagn.

Lösning: Testa din kundvagn och se till att den fungerar bra på olika platformar. Se till att det inte är några problem med funktionerna i den och att den går snabbt att ta vidare till nästa steg.

4. Registreringskrav avskräcker potentiella kunder

Att be kunder om att registrera sig först (skapa konto) och att sedan kanske be dem om samma information igen när de ska beställa känns onödigt och tidskrävande.

Lösning: Förenkla utcheckningsprocessen. Färre steg för att nå till sidan där kund trycker på "Köp"-knappen.

5. Fraktavgiften gör att de lämnar kundvagnen

Dina fraktavgifter kan ha varit otydliga fram till det att de ska beställa. Eller så tycker besökarna, helt enkelt, att de är för höga.

Lösning: Var mycket tydlig med vad fraktkostnaden kommer att hamna på. Om du har möjlighet erbjud en fast avgift som du kan visa på förstasidan.

ZippyCart ger ett avslutande tips och det är att lyssna på dina kunder. Låt dem höras på din sida. På detta sätt hittar du snabbt de största flaskhalsarna som bidrar till övergivna kundvagnar.

Källa

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se