Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Här blir 600 grannar paketombud - företaget växte med 33 procent

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

"Så bekväm och hållbar som möjligt".

ANNONS

I Nederländerna finns ett logistikföretag som heter Homerr, som startades för drygt fyra år sedan. Företagets uppdrag är att bidra med hållbara lösningar till e-handelslogistikbranschen, och med tiden har Homerr främst fokuserat på online-returer.

Idag ser företagets modell ut som så att man har ett antal "strategiskt utplacerade paketpunkter" i varje bostadsområde, både hos privatpersoner men också hos små lokala företag. En logistikmodell som är i modeplattformen Zalandos smak.

Så sent som i slutet av 2019, precis innan pandemin tog över, meddelade modejätten att man har testat att ha 50 privatpersoner i Danmark att agera hämt- och returpunkter för paket, och att testperioden gav succéresultat. Och nu har Zalando även krokat arm med det holländska företaget för att "minska reseavståndet till nederländska kunder och bidra till att minska koldioxidutsläppen från returtransporter".

LÄS ÄVEN: Zalandos test – privatpersoner som paketutlämning blev en succé

Homerr ska vara det största oberoende sociala logistiknätverket i landet. Zalando har redan genomfört ett lyckat pilottest med logistikföretaget, och kommer nu med nyheten om att samarbetet fördjupas. De hittills 500 avhämtningspunkterna har nu utökats till 1500 avhämtningsplatser i hela landet, varav 600 servicepunkter drivs av privatpersoner.

Vår ambition är att göra returprocessen så bekväm och hållbar som möjligt. Vi söker ständigt efter nya sätt som kan minska vår påverkan på klimatet ytterligare, till exempel genom effektivare logistik och bättre förpackningar, säger Masood Choudhry, VP Logistics på Zalando, i ett pressmeddelande.

År 2020 satte vi upp flera mål i samband med Parisavtalet, för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5° C. Vi köper 100 procent förnybar el i vår egen verksamhet, vilket har lett till att vi har minskat våra utsläpp med 64 procent sedan 2017. Och vår affärsverksamhet, inklusive leverans och retur, har varit koldioxidneutral sedan oktober 2019.

LÄS ÄVEN: Zalando byter ut rubbet – här är nya förpackningarna

Homerrs servicepunkter är alltid utplacerade tätt i bostadsområden så att e-handelskunderna inte ska behöva transportera sig med något fordon för att komma fram. De privatpersoner som ställer upp som lokala ombud tjänar dessutom en slant för att ställa upp och erbjuda öppettider från 16.00 till 20.00. För Zalando-kunder är det inte heller svårt att nyttja Homerrs servicepunkter då företaget alltid skickar med en returetikett kopplad till tjänsten, skriver företaget.

Efter ett framgångsrikt pilotprojekt med Zalando är vi glada att vi ska utöka samarbetet. Vi har fått många positiva reaktioner från våra kunder särskilt om bekvämligheten med vårt returalternativ, gällande serviceplatser och deras öppettider, samt för att många av våra kunder föredrar att returnera sitt paket på ett mer hållbart sätt, säger Juriaan Matthijssen, grundare och vd för Homerr, och avslöjar att företaget växte med 33 procent under de senaste månaderna.

Zalandos returer kommer fortsätta att vara kostnadsfria, även via Homerr, då "gratis frakt och retur alltid har varit en integrerad del av Zalandos servicelöfte".

Dela artikeln: