På fredag är det dags för den stora shoppinghögtiden igen. Då går Black Friday av stapeln, men redan nu pågår Black Week.
Pricerunner har i vanlig ordning kartlagt de bästa fynden – samt prishöjningarna att se upp för. Andelen bluffreor ligger så här långt på 30,7 procent. Det är en ökning jämfört med i fjol då motsvarande siffra låg på 25,3 procent.
Trots en stor andel prissänkningar som kan se större ut än de faktiskt är, finns det stora kap att hitta inom utvalda kategorier. För den som till exempel letar efter en matchtröja att stödja sitt favoritlag finns här goda nyheter. Supporterprodukter, såsom matchtröjor och halsdukar, har nämligen störst prissänkning sedan sommarens skriver Pricerunner.
Stort intresse för leksaker
Den kategori som prisökat mest sedan i somras är "skidkläder och utrustning", en priskategori som förstås blir dyrare under vinterhalvåret, då efterfrågan ökar. Men det som konsumenterna är mest intresserade av just nu är leksaker, tv-apparater och parfym.
Att intresset för leksaker ökar stadigt ju närmare vi kommer jul är någonting vi ser varje år. Just i år är det till stor del pulkor och snow racers som toppar listorna till följd av det plötsligt kraftiga snöfallet vi såg på flera håll i landet, som sammanföll med helgen innan Black Week, kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.
43 000 erbjudanden
Pricerunner håller regelbundet koll på mängden priser som höjs för att sedan sänkas igen, lagom till Black Week.
Mätningarna tar sitt avstamp i slutet av augusti – och kartlägger när en e-handlare först höjer priset med minst 10 procent, för att sedan sänka det med minst 5 procent. Totalt ingår drygt 43 000 erbjudanden i årets analys.