Den 6 mars är det postnummeruppdatering igen. Då uppstår 165 nya postnummer och 84 stycken försvinner. En uppdatering som många e-handlare missar.
Trots att detta är den största uppdateringen som sker under året, så är det flera e-handlare som missar att adressdata är en färskvara som också förändras löpande under tid. Så mycket som 250 000 adresser förändras i Sverige varje år, vilket definitivt berör många hushåll och företag, säger Nicklas Mattsson, vd på Geposit, i ett uttalande.
Ej korrekta adressuppgifter kan bland annat leda till debiteringar från transportbolagen, för utkörningar till fel adress och hantering av paket som gått i retur. Dessutom kan det leda till frustrerade kunder och utebliven försäljning.
Felaktiga adresser är definitivt vanligare än vad man kanske tror och kostar mycket i form av onödiga bomkörningar och administration i att hantera returer. Jag tror många e-handlare i tider som dessa, med skenande bränslepriser och prishöjningar på frakttjänster överlag, bör säkerställa att de når sina kunder där de faktiskt befinner sig, säger Nicklas Mattsson.