ANNONS

Här är topplistan: Sveriges största influencers 2021 - "Stories tar över helt"

ANNONS

Influencer marketing fortsätter att växa och kamma hem allt fler marknadsandelar. Nya profiler tar plats i branschen, befintliga växer i sina nischer, nya plattformar lanseras, trender skapas och företag satsar på allt längre samarbeten med såväl micro- som macro-influencers. Hur ett samarbete läggs upp eller vad det är värt skiftar, dels beroende på företaget och vad för slags material man vill att en influencer ska leverera men dels vad influencern har för engagemang, konvertering och antal följare. Det är många saker som spelar in, så vi hörde av oss till influencer marketing-plattformen Beatly för att ta pulsen på branschen.

Beatly har analyserat hela 2021 - från första januari fram tills idag - en topp tio-lista över Sveriges största influencers, som jobbar med kommersiella samarbeten på Instagram, och jämfört med samma period året innan. Bolaget har även tagit fram en topp tio-lista för kategorierna mode, inredning samt hälsa och träning.

Den största förändringen i år är att engagemanget på Instagram har sjunkit med nära 20 procent, jämfört med 2020. Något som, enligt Beatly, har att göra med att sättet vi konsumerar information på har förändrats. Vi är mindre aktiva i Instagram-flödet och mer intresserade av det som händer här och nu - alltså av de inlägg som publiceras på "Stories".

Resultatet är ganska väntat, eftersom beteendet har förändrats. Men vi ser samtidigt en ökning på kommentarer i snitt, men det är främst för att antalet kommentarer i Felix Kjellbergs kanal har ökat extremt mycket. Förra året låg han på cirka 1700 kommentarer i snitt och i år ligger den siffran på 9000 kommentarer. Så han lyfter det snittet ganska rejält, säger Viktor Strömberg, medgrundare och Product Manager, till Influens.se.

Det som har blivit en tydlig trend i år är just innehåll på Instagram Stories.

Det gör att att inlägg i flödet inte får lika mycket engagemang, där vi idag ser mycket samarbeten och mindre vardag. På Stories är det tvärtom - där ser vi idag mer spontana uppdateringar, säger Viktor Strömberg.

Men det är en trend som också är under ständig förändring. Att publicera sponsrade inlägg i Stories har också blivit allt mer populärt idag, men de står ännu inte för merparten av det som publiceras på appen.

En annan intressant aspekt som Viktor Strömberg lyfter upp är att profilernas tillväxt har sjunkit, under de senaste 30 dagarna, med över 100 procent i alla tre kategorier. Där sticker också mode ut med ett ras på hela 900 procent.

Top Sverige 2021
Namn på Instagram
Följare juni 2021
Engagemang
Kommentarer i snitt
Tillväxt per dag
Felix Kjellberg
pewdiepie
21.77m
13,20%
9114
-890.0
Anna Nyström
annanystrom
8.30m
1,20%
747
−502
Linn Löwes
linnlowes
2.73m
2,20%
475
−102
Hanna Öberg
hannaoeberg
2.15m
2,50%
270
688
Rachel Brathen
yoga_girl
2.08m
1%
173
−56
Clara Lindblom
clara_lindblom
1.97m
1,70%
433
−492
Kenza Zouiten
kenzas
1.84m
3,20%
82
−113
Emelie Natascha Lindmark
emitaz
1.44m
4,50%
180
269
Janni Delér
jannid
1.35m
3,80%
92
−71
Skillnad
3,7%
1285
−47
Skillnad i procent
−19,6%
90,8%
−105,8%

 

Mode:
Top Sverige 2021
Namn på Instagram
Följare juni 2021
Engagemang
Kommentarer i snitt
Tillväxt per dag
Elsa Hosk
hoskelsa
6.70m
2,70%
358
3100
Clara Lindblom
clara_lindblom
1.97m
1,70%
433
−492
Kenza Zouiten
kenzas
1.84m
3,20%
82
−113
Emelie Natascha Lindmark
emitaz
1.44m
4,50%
180
269
Janni Delér
jannid
1.35m
3,80%
92
−71
Bianca Ingrosso
biancaingrosso
1.27m
4,90%
214
−11
Angelica Blick
angelicablick
1.14 m
1,70%
119
−68
Johnny Edlind
johnnyedlind
1.07m
4,40%
144
−164
Therese Lindgren
therese
1.04m
6,20%
924
−357
Jonna Lundell
jonnalundell
783.68k
6,60%
304
−47
Genomsnitt
4,0%
285
204,6
Skillnad i procent
−3,2%
0,4%
−945,5%

 

Inredning:
Top Sverige 2021
Namn på Instagram
Följare juni 2021
Engagemang
Kommentarer i snitt
Tillväxt per dag
Jesper Laursen
scandinavianhomes
1.10m
0,60%
12
−34
Carolina Gynning
carolinagynning
395.42k
9,50%
502
5
Helena Löfstedt
mylittleredhouse
361.83k
3,10%
151
51
Joanna Johansson
joannajohanssonx
281.94k
2,5%
81
−717
Victoria Skoglund
victoriaskoglund
221.59k
6,10%
104
136
Vanessa Valderrama
interiorbyvanessa
172.45k
2,40%
47
136
Tekla Evelina Severin
teklan
164.11k
3,30%
67
71
Nina
interior_by_nina
163.46k
0,70%
39
−36
Frida Ramstedt
trendenser
162.38k
0,9%
27
−18
Carolina Carlsson
inredningsdesign
145.59k
0,90%
11
−11
Genomsnitt
3,0%
104
−42
Skillnad i procent
63,0%
14,1%
−140,5%

 

Träning och hälsa:
Top Sverige 2021
Namn på Instagram
Följare juni 2021
Engagemang
Kommentarer i snitt
Tillväxt per dag
Anna Nyström
annanystrom
8.30m
1,20%
747
−502
Linn Löwes
linnlowes
2.73m
2,20%
475
−102
Denice Moberg
deniceemoberg
1.10m
2,10%
701
−160
Elin Hedström
frokenhedstrom
829.45k
6,00%
554
238
Victoria Törnegren
victoriatornegren
674.55k
1,80%
81
−78
Sendi Skopljak
skopljak
600.78k
1,00%
78
−57
Linn Jacobsson
linnjacobsson
567.93k
1,00%
46
−70
Ida Bergfoth
idabergfoth
331.99k
3.8%
214
353
Johanna Oline Modin
johannaolinemodin
323.84k
3,90%
59
114
Saga Assarina Scott
sagascott
250.07k
1,70%
39
−29
Emelie Forsberg
tinaemelie
305.32k
4,90%
46
41
Genomsnitt
2,6%
276
−23
Skillnad i procent
−26,9%
−91,7%
−103,9%

Förtydliganden:

  • Kommentarer i snitt är baserade på de senaste 30 dagarna.
  • Engagemang är baserat på de 10 senaste inläggen på Instagram under den givna perioden.
  • Tillväxt är baserat på de senaste 30 dagarna under den givna perioden.
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!