ANNONS

Här är tekniken konsumenterna vill att e-handlarna investerar i

Det är kul att få beställningar, men vilken teknik drar kunder till butik?

"Vill slippa slösa tid".

ANNONS

Klarna har via sin internationella Shopping Pulse undersökt svenska konsumenters krav och önskemål gentemot handeln och vi på Ehandel har fått ta del av siffrorna.

Vilka bekvämligheter vill kunderna egentligen ha i sin shoppingupplevelse? Man har framför allt tittat på vilka tekniska lösningar kunderna vill handlarna ska investera i. Totalt har 1090 svenskar svarat och siffrorna är från det andra kvartalet i år.

Innan vi gräver lite djupare kan vi konstatera att hela 81 procent av konsumenterna svarat att de anser att handlare kontinuerligt bör investera i nya tekniska lösningar.

Det är tydligt att svenska konsumenter förväntar sig att återförsäljare ska investera i utveckling av ny teknik som ger dem en bättre shoppingupplevelse och där är smidiga betalningar centralt. Konsumenter vill slippa att slösa tid på att stå i köer och detsamma gäller online där man vill slippa lägga tid på att fylla i person- och kortuppgifter i kassan. Vidare är vikten av personlig service något som ställer krav på onlinehandeln att fortsatt satsa på exempelvis virtuella tjänster, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Tekniken kunderna älskar

Högst upp på listan hittar vi friktionsfria betalningar. Hela 56 procent av de svarande ansåg att det är något som e-handlarna borde investera i. Det kan röra sig om allt från att scanna QR-koder till att slippa fylla i formulär. För fysisk butik var motsvarande siffra 48 procent.

Andra plats knep personlig service, med 36 procent för online och 40 procent för butik. Här vill kunderna exempelvis se digital igenkänning med personlig hälsning och service.

På tredje plats landade personliga produktrekommendationer, som baseras på deras preferenser. Något 35 procent av de svarande vill ha i e-handeln och 36 procent i butik.

Något mer överraskande var att en sömlös omnikanalsupplevelse hamnade först på fjärde plats. Här svarade 29 procent att det var viktigt för e-handelsupplevelsen och 21 procent att de vill ha det i fysisk butik. Det handlar till exempel om att beställa eller prova en produkt i en kanal och sen kunna hämta eller få hem den.

VR och AR får nobben i butik

Längst ned på listan kom röst- och ansiktsigenkänningsteknik med 11 procent för e-handeln och 8 procent för fysisk butik. Där emellan lyckades virtuell/förstärkt verklighet, med till exempel virtuella butiker och omklädningsrum, ta sig in. 27 procent vill se det i e-handeln och 13 procent i fysisk butik.

Som en liten bonus kan vi också konstatera att social shopping blir allt mer populärt. Fler än var tredje, 36 procent, har uppgivit att de handlat något efter att ha sett det på sociala medier den senaste månaden. Hela 61 procent av dem handlade direkt från någon av plattformarna.

Få tänker hållbart

Vi har även sett liveshopping segla upp som en viktig komponent för många e-handlare i dag. Men bara var fjärde svensk, 24 procent, mellan 18 och 24 har deltagit i ett livestreamat shoppingevent. Och då är unga mer intresserade av liveshopping än andra.

Slutligen kan vi konstatera att endast var fjärde svarande uppger att hållbarhetsaspekten är viktig när de shoppar. 28 procent säger att de vill se varumärken och handlare agera hållbart och 24 procent tycker att hållbara leveranser är viktiga.

Källa: Klarna Shopping Pulse

Nils Lund
nils@ehandel.se