Trots att H&M och Klarna ändrat i e-handelskassan och infört direktbetalning fortsätter Konsumentverket att granska fallet. Anledningen uppgavs vara att Klarna och Konsumentverket tolkar den nya kassalagen olika. Men vad är det egentligen de inte är överens om?
När vi ställde frågan till Klarna visar det sig nämligen att de håller helt med om att direktbetalning ska finnas överst i checkouten.
I december adderade H&M Klarnas "Betala direkt" till sin kassa, och det råder inget tvivel om att det alternativet ska presenteras före faktura enligt lagen, meddelar Johan Gustafsson, kommunikationsansvarig på Klarna, i ett mejl till redaktionen.
H&M införde direktbetalning i december och det alternativet ligger nu också mycket riktigt ovanför "betala senare"-alternativet.
Som vi tidigare kommunicerat ser vi löpande över våra betalningsalternativ då våra kunders önskemål och behov är viktiga för oss och något vi lyssnar till. Vi lanserade i december 2020 alternativet Betala Direkt i Sverige för H&M som innebär att kunden kan välja att betala direkt i bland annat Sverige. Sedan tidigare är det möjligt även på andra marknader, förklarar H&M förändringen.
Men det visar sig att det inte är specifikt här som skon klämmer. Det handlar istället om vad som egentligen är ett direktbetalningsalternativ. H&M och Klarna anser nämligen att de agerade helt enligt den nya kassalagen när de inte hade ett direktbetalningsalternativ i kassan. Men det menar Konsumentverket att de visst hade.
Myndigheten pekar nämligen på att man kunde betala med kort och tycker därför att det alternativet skulle ha varit överst i kassan. Men här håller Klarna inte med.
Det vi inte varit överens om är hur man ska tolka och kategorisera kortbetalningar. Vi anser att det med kortbetalningar finns en möjlighet att betala direkt, medan bolagen ansåg att det inbegriper bägge delar, både kredit och debet, säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket, till Ehandel.
"Ett medvetet val"
Vi på Ehandel har rapporterat om den nya lagen sedan innan den klubbades och just frågan kring hur kortbetalningar ska tolkas, där kredit- och debitkortsbetalningar kan göras i samma modul, har inte fått något riktigt svar och åsikterna går isär. Kanske kan det bli ändring på det nu.
Vi har inga andra dokument att luta oss mot än förarbetena och vår utgångspunkt är att hämta vägledning där för att förstå hur lagen ska tolkas. Där står det också att frågan kan lämnas över till rättstillämpningen och ska bedömas av tillsynsmyndigheterna, alltså Konsumentverket och Finansinspektionen, säger Rudina Muliqi.
Utredningen fortgår alltså. Konsumentverket tittar nu på Klarnas yttrande i frågan och bedömer sen om, och i sådana fall hur, man ska gå vidare. Målsättningen är att skapa en övergripande tolkning att luta sig mot, så att inte fler egna varianter uppstår i e-handeln.
Syftet med den här lagen är att om man tar en kredit så ska det alltid vara resultatet av ett medvetet val, säger Rudina Muliqi.