Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Här är nya namnet på Klarnas kassa: "Vill ha örat närmare marken"

Nyga gänget på Kustom.co Group
"Fullt fokus på våra e-handlare".
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

Nu är det bestämt. Klarna Checkout, även känt som "KCO", får namnet Kustom och blir ett fristående bolag.

Nu blir det fullt fokus på våra e-handlare och att fortsätta utveckla produkten enligt deras behov, säger Kamjar Hajabdolahi, vd på Kustom Checkout, i ett pressmeddelande.

Vd:n Kamjar Hajabdolahi var en av dem som innan sommaren köpte upp Klarna Checkout. Han klev på skeppet tillsammans med BLQ Invest och ett antal andra investerare, och ett antal nyckelpersoner från KCO följde med i affären och blev delägare i det nya bolaget.

ANNONS

Tanken med KCO:s avknoppning från Klarna är, som ovan nämnt, att sätta e-handlare som bolagets primära målgrupp. För att kunna ge dem all uppmärksamhet. Det nybildade bolaget planerar att växa utbudet av betalmetoder, kompatibla med Klarna.

Man kommer dock inte att erbjuda egna betalningslösningar eller krediter, utan istället fokusera på att förbättra kassan och utveckla tjänster som e-handlare efterfrågar.

Vi har en otroligt stark kundbas, är lönsamma och har finansiering på plats för kompletterande strategiska förvärv, vilket är en mycket bra utgångspunkt. Den närmsta tiden kommer vi lägga all kraft på att vidareutveckla vår infrastruktur, för att under 2025 kunna expandera kunderbjudandet, till exempel med nya betalsätt, säger Kamjar Hajabdolahi.

Kustom meddelar också ett stort strategiskt samarbete med det amerikanska betalbolaget Stripe. Deras produkt kommer att göra det enkelt för e-handlare att snabbt integrera nya funktioner och betalningsmetoder, som kommer att lanseras stegvis under 2025.

Kustom, som namnet antyder, har som målsättning att erbjuda en fullt anpassningsbar tjänst – sett till både funktioner, utseende, och användarupplevelse för både e-handlare och slutkunder. Till exempel kommer e-handlarna att kunna skräddarsy kassan enligt sin egna visuella identitet, och anpassa checkout-upplevelsen efter sin egen affär, gällande betalsätt, valutor, marknader, frakt och så vidare. Vi kommer även att öka tillgängligheten genom att göra nya investeringar i vår kundtjänst. Vi vill ha örat närmare marken helt enkelt, säger Jesper Eriksson, kommersiell chef på Kustom, och tidigare Sverigechef på Klarna.

Planen är också att expandera. Idag används Kustom redan i 170 länder, härnäst är siktet inställt på att ta sig an marknader som Storbritannien och Tyskland.

Bolaget har 24 000 e-handlare och en årlig transaktionsvolym på över 150 miljarder kronor, vilket - enligt egen utsago - gör dem till en av de största digitala kassalösningarna i Europa.

Dela artikeln: