De utländska jättarna har flockats på den svenska marknaden de senaste åren och är redo att investera tungt för att ta en stor bit av kakan. En av dessa aktörer är finska varuhuskedjan Motonet, som expanderar minst sagt offensivt.
De säljer produkter och service, samt reservdelar och tillbehör till bilar och motorcyklar. Men också verktyg, båt- och fisketillbehör, samt hem- och fritidsprodukter. Och de ser stor potential i Sverige.
Vi har tittat på bolagets årsredovisning för det senaste verksamhetsåret, som avslutades i september 2023, och kan konstatera att de inte är blyga när det kommer till att investera sig till en tung plats i vårt avlånga land.
Omsättningen är blygsam och innefattar bara väldigt lite försäljning, då bolaget var i uppstartsfasen när bokslutet gjordes. Den landade på blott 1,2 miljoner kronor.
Öppningsdatum för e-handeln, samt det fysiska varuhuset, var nära bokslutsdatum och därmed kommer intäkter för denna handel att vara ringa under detta räkenskapsår, skriver man i årsredovisningen.
Men det vi vill veta är notan för etableringen här, alltså hur mycket pengar man stoppar in i offensiven. Vid en första anblick ser vi dock att bolaget noteras för en vinst på 85 363 kronor.
Gjort betydande investeringar
Det är dock på grund av koncernintern fakturering för etableringskostnader på hela 24 miljoner kronor, till moderbolaget Motonet Oy. Och det var bara starten.
Bolaget anställde sina första medarbetare under juli 2022 och har fortsatt att expandera sin personalstyrka till 12 medarbetare på det svenska huvudkontoret, under första halvan av 2023. Under sensommaren 2023 tillträdde Motonet sitt första fysiska varuhus i Sundsvall, där det anställdes cirka 40 medarbetare. I början av september lanserade Motonet även e-handeln, några veckor innan öppningen av varuhuset i Sundsvall, skriver de.
Vad har pengarna gått till? Runt 9,3 miljoner har landat i personalkostnader och 12,6 miljoner går till posten "övriga externa kostnader".
Inför etableringen i Sundsvall har betydande investeringar gjorts i form av inventarier, produkter och utrustning för att kunna bedriva varuhandel, skriver bolaget.
"Kommer växa måndubbelt"
De har en lång resa framför sig och möter konkurrens från redan etablerade Biltema och danska Thansen, som också växer så det knakar. Men det är inget som har avskräckt och självförtroendet är det inget fel på.
Det estimeras att Motonet kommer att växa mångdubbelt under nästkommande räkenskapsår, både vad gäller omsättning, personal och enheter, skriver man i årsredovisningen.
Motonet ägs av det finska familjeföretaget Broman-koncernen. De har nästan 2 500 anställda och vid 2022 nådde man en omsättning på hela 470 miljoner euro. De har 42 fysiska varuhus, 40 hemma i Finland, ett i Estland och ett i Sverige, med fler öppningar på gång här i år.