ANNONS

Här är megamissen som pajar e-handeln: "Förlorad försäljning"

Det kan bli migrän i år igen
Istock/Ehandel

"Missnöjda kunder".

ANNONS

Nu är det dags att vara på tårna igen. Alla e-handlare måste rusta för kaos. Men låt oss först backa bandet.

Postnummer är något som funnits länge i Sverige. Numren rullades ut redan 1967. Men det var då. Och nu är nu.

Den 4 mars är det dags för den årliga uppdateringen av postnummer. Något som e-handlarna och andra aktörer i e-handelskedjan behöver hålla stenkoll på.

Det här är den största uppdateringen som sker under året, men det är viktigt att komma ihåg att det sker förändringar i adressdatan på veckobasis i postnummerdatabasen. Varje år sker runt 250 000 förändringar, kommenterar Axel Beijer, vd på Geposit.

E-handlare och logistikbolag kan få sota om de inte håller koll på megaändringen.

LÄS ÄVEN: Amazons miss i Sverige – kunder kan inte beställa: ”Skandal”

Förra året slog uppdateringen hårt mot såväl jätten Amazon.se som mindre svenska e-handlare. Det medförde bland annat att kunder inte kunde genomföra sina köp i checkouten. Felaktiga postnummer skrevs in i formulär och paket hamnade hos fel ombud.

Runt 176 000 privatpersoner omfattas av uppdateringen i år vilket kan skapa frustration hos e- handlare, fraktbolag och såklart slutkunderna själva. Att inte ta hänsyn till uppdateringen i sina system kan leda till både förlorad försäljning och ökad risk att leveranser inte kommer fram som de ska, med bomkörningar och missnöjda kunder som resultat, kommenterar Axel Beijer.

Geposit är ett SasS-företag som jobbar med geodata.

David Gustavsson
david@ehandel.se