I vilka kommuner är e-handeln som mest etablerad och var landar de framtida e-handelsjobben? Det har Handelsrådet svar på i en färsk rapport gjord av HUI Research i samarbete med Svensk Digital Handel.
Rapporten belyser, föga överraskande, ett Sverige där e-handeln är centraliserad till de län som erbjuder bäst läge för snabbast leveranser. Och inte minst domineras de av stora aktörer som IKEA, ICA, Elgiganten, H&M och Systembolaget. En utveckling som kommer att fortsätta, förutspår man. De redan stora och starka kommer bli än större och starkare.
Jag tror att risken är uppenbar att vi får se färre, men mäktigare aktörer fram till år 2040, varnade näringministern, Ibrahim Baylan, när han öppningstalade på Handelsrådets dag i går.
Men det finns undantag. Ett av dessa är Kalmar län, som har ett allt annat än fördelaktigt logistikläge. Men engagerade eldsjälar gick ihop och startade en e-handelsförening, som växte och växte. I dag kan man glädja sig åt Kalmar Science Park, en kommunalt ägd mötesplats för entrepenörer, som ordnar nätverksträffar, föreläsningar och andra former av kunskapsutbyten. Det ledde även till ett positivt samarbete med PostNord och plötsligt var ett av landets främsta e-handelskluster bildat.
Noterbart är även att Linnéuniversitet har campus i Kalmar och Växjö, där man undervisar i e-handel och digitalisering, vilket både säkrar och stärker utvecklingen.
Egentligen ligger vi helt fel rent logistiskt. Men vi har bland annat hjälpt klustret att driva frågan om senare upphämtningstider – två timmar till skulle vara perfekt – så logistikfrågan lever hela tiden. Man får en häftig effekt i ett kluster med många aktörer när vi har lokala fraktbolag som säger "är ni tillräckligt många så löser vi det", säger Louise Östlund, vd på Kalmar Science Park, i rapporten.
Kalmar län ligger, trots sitt ofördelaktiga läge, femma på E-sysselsättningsindex med stora aktörer som RoyalDesign, Outnorth, Hatstore och Nordic Nest.
Så helt kört är det inte för de e-handlare som återfinns i de län som vi hittar långt ned på E-sysselsättningsindex. Men då krävs ett oerhört engagemang och en samarbetsvilja som kan leda till den klusterbildning som den i Kalmar – alternativt ta rygg på närliggande kluster.
Se till att samverka mellan akademi, kommun och näringsliv. Att inte titta på sig själv, utan att jobba tillsammans. Det är ju ganska självklara slutsatser, men det är allt för ofta det inte händer. Man måste skapa en gemensam strategi och vision om ”hur ska vi bli bäst”, säger Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel, till Ehandel.
Han tar upp Helsingborg, som är ett av fallen man granskat i rapporten. Här har kommunens höga ambitioner att bli landets ledande e-handelskommun skapat en stark grogrund. Det har lett till att aktörer som Tailor Store, Gents och Yves Rocher etablerat sig där.
Helsingborg är en oerhört digital kommun som arbetar för att få e-handeln att växa. När vi senast ansökte om ett förändrat bygglov och skickade in det på måndagen hade vi klartecken på onsdagen. Kommunen nästan curlar oss e-handlare. De bjuder in till möten med andra e-handelsföretag och frågar hur de kan hjälpa till, arrangerar frukostseminarier och nätverksträffar, berättar Jenny Rydhström, vd på Gents, i rapporten.
Per Ljungberg fortsätter:
Helsingborg är ett väldigt tydligt exempel, att man också kan få politikerna att säga att vi ska satsa och vi ska bli bäst, vad behöver vi göra?
Så att curla e-handlare är bra för utvecklingen?
Haha, ja det är bra! Bra citat från Jenny.
Längre uppåt i landet är det inte vidare optimistiskt. Här hittar vi några av de län som ligger klart lägst på E-sysselsättningsindex. Både Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten ligger långt under rikssnittet för e-sysselsättningsgrad.
Vad ska den lilla e-handlaren i exempelvis Norrbotten göra för att lyckas?
Det är ju ganska tomt där uppe och logistikläget är ju viktigt när man både vill ha snabbare leveranser och få ned kostnaderna, naturligtvis. Men jag tror att man ska försöka hitta andra eldsjälar. Återigen, det låter ju så oerhört enkelt men själv är det svårt att åstadkomma nåt.
Men finns det verkligen möjligheter att göra ”en Helsingborg” där?
Kanske inte exakt det, men ett mini om man går ihop. Vi har ju listat ett antal e-handlare i Norrbotten, eller i Umeå där det finns en grupp. Jobbar man där tillsammans är det ju mycket lättare än att jobba var och en för sig. Sen har ju Helsingborg fördelar i logistikläge, att vara en attraktiv kommun som växer. Så kan inte alla vara, alla har inte de förutsättningarna. Men det går att jobba tillsammans.
E-sysselsättningsindex, topp 5:
1.Västra Götalands län, 173
2. Uppsala län, 156
3. Stockholms län, 153
4. Jönköpings län, 106
5. Kalmar län, 86
Län med högst närvaro av stora kedjor med e-handel:
1. Jönköpings län
2. Kronobergs län
3. Stockholms län
4. Örebro län
5. Östergötlands län.