ANNONS

Här är kategorin som ökat med 2000 procent: "Otroligt"

Pia Törnström, varumärkeschef på Netonnet

Ugnen som får svenskarna att spendera.

ANNONS

Få saker har rusat i handeln som pizzaugnar, avslöjar Netonnet. Under 2020 och 2021 mångdubblades försäljningen och den ökade markant även under fjolåret. E-handlaren, som också gjort sig kända för sina lagershoppar, förväntar sig ett stort köptryck även i år.

Vi talar om en ökning på 2000 procent sedan 2019. Med denna enorma tillväxt, särskilt de första två åren under pandemin, är det ganska otroligt att även förra året hade en solid tillväxt jämfört med året innan, säger Pia Törnström, varumärkeschef på Netonnet, i ett uttalande.

Det började med att framför allt unga vuxna köpte pizzaugnar för glatta livet, men nu verkar även andra konsumentgrupper vara redo. Intresset för pizzagrillar har nämligen ökat också, inte minst den elektriska varianten.

Med en pizzaugn kan du göra pizza hemma som överträffar den lokala pizzerian. Den höga värmen och pizzastenen gör att du kan uppnå perfekta resultat varje gång. På altanen har pizzaugnen blivit en trevlig samlingspunkt när vi bjuder familj och vänner på en god, gemensam måltid. Nu kan även de som bor i lägenhet grilla pizza hemma på balkongen med hjälp av den elektriska pizzaugnen.

"Har både ugnarna och råvarorna"

Så vilka är det då som säljer som allra bäst? De mer flexibla modellerna som på ett enklare sätt kan flyttas ut eller tas med till annan plats, till exempel sommarstugan, verkar gå i spetsen och göra att kategorin är fortsatt glödhet och inte visar några tecken på att dega.

En annan viktig faktor har varit det ständigt ökande utbudet i dagligvaruhandeln där det nu finns många alternativ inom färdig pizzadeg, pizzamjöl, pizzasåser och topping. Det har bidragit till att vi nu har både ugnarna och råvarorna för att lyckas, säger Pia Törnström.

Samtidigt är vi inne i en tid då många konsumenter hellre sparar pengar, eller är extra noggranna med hur man spenderar, vilket förstås skulle kunna göra kategorin lite såsig. Den har dock toppats längs vägen med mer plånboksvänliga alternativ.

Under 2022 och nu in i 2023 har vi sett en starkare efterfrågan på produkter inom våra egna varumärken som ofta är lägre i pris jämfört med mer etablerade varumärken. Det gäller även pizzaugnarna från Austin & Barbeque, säger Pia Törnström.

Nils Lund
nils@ehandel.se