ANNONS

Här är e-handelssegmenten som syns mest på Google: "Förvånande"

Pontus Vippelius, Adrelevance

Men bäst synlighet betyder inte bäst trafikvärden.

ANNONS

Vilka e-handlare dominerar egentligen hos Google? Det dök SEO-experten Pontus Vippelius ned i när han tog fram en lista över de 246 största e-handlarna på Google. Nu har Pontus grävt vidare och tagit en titt på hur stor del av synligheten som de olika segmenten har lagt vantarna på.

Så vilken kategori är det då som tar hem förstaplatsen? Svaret är: Mat & livsmedel.

Denna data är baserad på de två SEO-verktygen Sistrix och Ahrefs. Mat & livsmedel har 16,2 procent av visibilitetsindex enligt Sistrix estimat och 19,1 procent av organisk trafik enligt Ahrefs estimat. Detta är baserat på den studie av de 246 e-handlarna som finns med på listan över de 1000 webbplatser med högst synlighet på Google under juni 2024 enligt Sistrix.

Alla dessa 246 e-handlare har gemensamt en estimerad organisk trafik i genomsnitt per månad på 79,2 miljoner besök. I det beräknas Mat & livsmedel generera 15 miljoner organiska besök per månad enligt Ahrefs.

Segmenten med mest trafik

Enligt Pontus Vippelius så är det följande fem kategorier som syns bäst på Google, baserat på estimerad trafik.
  1. Mat & livsmedel
  2. Elektronik
  3. Möbler & inredning
  4. Kläder & mode
  5. Hälsa & skönhet

E-handelssegmenten med högst trafikvärden

Men trafik är som bekant inte allt. Det gäller också att få tillbaka de investeringar man gör i marknadsföringen. När det kommer till trafikvärde så får vi en lite annan fördelning.
Elektronik, Kläder & mode och Hälsa & skönhet är de tre segment som genererar störst trafikvärde baserat på Ahrefs organiska trafikvärde (baserat på vad som estimeras att klicken hade kostat att köpa i Google Ads) i kombination med den aktuella segmenteringen.
Det är intressant att Mat & livsmedel som är välkända för mycket recepttrafik därmed tappar från förstaplatsen på trafik till utanför topp 3 i trafikvärde, säger Pontus Vippelius.

Högst trafikvärden per besök

Bryter vi sedan ned siffrorna på vilka e-handelssegment som genererar högst trafikvärden per besök så får vi ännu en annorlunda topplista:
  1. Elektronik
  2. Marknadsplatser
  3. Kläder & mode
  4. Smycken & accessoarer
  5. Hälsa & skönhet
För mig var det lite förvånande att se marknadsplatser så högt upp men i övrigt är det väntade segment, konstaterar Pontus Vippelius.
Segment som kanske hamnar oväntat långt ned i listan är Möbler & inredning samt Bygg & verktyg. I botten hittar vi Mat & livsmedel, med mycket recepttrafik, och Trädgård & utemiljö med mycket guideinnehåll. Här hittar du den fullständiga rapporten, med all data.
Ola Andersson
ola@ehandel.se