Vilka e-handlare dominerar egentligen hos Google? Det dök SEO-experten Pontus Vippelius ned i när han tog fram en lista över de 246 största e-handlarna på Google. Nu har Pontus grävt vidare och tagit en titt på hur stor del av synligheten som de olika segmenten har lagt vantarna på.
Så vilken kategori är det då som tar hem förstaplatsen? Svaret är: Mat & livsmedel.
Denna data är baserad på de två SEO-verktygen Sistrix och Ahrefs. Mat & livsmedel har 16,2 procent av visibilitetsindex enligt Sistrix estimat och 19,1 procent av organisk trafik enligt Ahrefs estimat. Detta är baserat på den studie av de 246 e-handlarna som finns med på listan över de 1000 webbplatser med högst synlighet på Google under juni 2024 enligt Sistrix.
Alla dessa 246 e-handlare har gemensamt en estimerad organisk trafik i genomsnitt per månad på 79,2 miljoner besök. I det beräknas Mat & livsmedel generera 15 miljoner organiska besök per månad enligt Ahrefs.
Segmenten med mest trafik
- Mat & livsmedel
- Elektronik
- Möbler & inredning
- Kläder & mode
- Hälsa & skönhet
E-handelssegmenten med högst trafikvärden
Det är intressant att Mat & livsmedel som är välkända för mycket recepttrafik därmed tappar från förstaplatsen på trafik till utanför topp 3 i trafikvärde, säger Pontus Vippelius.
Högst trafikvärden per besök
- Elektronik
- Marknadsplatser
- Kläder & mode
- Smycken & accessoarer
- Hälsa & skönhet
För mig var det lite förvånande att se marknadsplatser så högt upp men i övrigt är det väntade segment, konstaterar Pontus Vippelius.