Har gjort stora lagersatsningar lokalt och internationellt.
"Vi klarade det! Ida Warg Beauty omsatte över 100 miljoner 2021!". Så lät det i januari när teamet bakom skönhetsvarumärket Ida Warg Beauty passerade drömgränsen. Grundaren, influencern Ida Warg, hade nämligen ett par månader innan avslöjat att bolaget siktar mot att knäcka 100 miljoner under 2021.
Och uppenbarligen lyckades man med det. Men det är inte förrän nu de officiella siffrorna för det senaste räkenskapsåret trillat in hos Bolagsverket.
Viktigt att tillägga är att företagets räkenskapsår är 15 månader långt och slutar sista mars 2022.
Då en majoritet av aktierna ägs av Ida Warg Invest AB, som har ett brutet räkenskapsår, förlängdes räkenskapsåret med tre månader, förklarar bolaget.
Enligt rapporten landade intäkterna på drygt 106 miljoner kronor, vilket är en ökning med 36 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet har samtidigt vuxit med 20 procent och uppgick till 19,1 miljoner kronor.
I bokslutet skriver företaget att flera satsningar har bidragit till årets tillväxt. Bland annat har man utökat sitt sortiment med nya produktkategorier, samt tagit fram ett exklusivt sortiment för e-handeln.
Fokus har bland annat legat på att driva och öka försäljningen i vår egen e-handel, skriver bolaget i rapporten.
En annan stor bidragande faktor är det nya tredjepartslagret i Holland, som hjälper Ida Warg Beauty att hantera B2C-kunderna i Europa. Bolaget har även gjort satsningar på hemmamarknaden och bytt B2B- och B2C-lager i Sverige.
Dessutom har företaget utökat distributionen i Danmark, samt kommit igång med taxfree-marknaden via bland annat kryssningsfartygen Viking Line och Eckerö Linjen.
Nämnda satsningar är orsak till den fina ökning i omsättning vi sett under året, avslutar företaget.