I början av mars berättade Boozt om sitt nya verktyg, Boozt Data Intelligence. En tjänst som ska ge varumärkena som säljer på modeplattformen unik, anonymiserad kunddata för att optimera sin försäljning.
Men vad är det egentligen för data som delas, hur fungerar det i praktiken och hur skiljer det sig mot den information man redan har tillgång till som e-handlare? Vi tog ett snack med Peter G. Jørgensen, operativ chef på Boozt, för att reda ut begreppen.
Vi har en segmenteringsmodell där vi ser exakt hur aktiva kunderna är, hur ofta de köper, vad de köper, hur många kunder vi har i realtid och i vilket land de befinner sig. Så vi kan se exakt vilka beteenden som ligger bakom konsumenternas inköp, berättar han för Ehandel.
Han beskriver Boozt som ett extremt datadrivet bolag och det är den datan de själva haft tillgång till, som de nu släpper ut till varumärkena på plattformen. Förutsatt att man betalar dels en fast summa och även "en liten procent" på försäljningen.
Du som varumärke kan gå in och titta dygnet runt, allt spåras i realtid. Du kan se vilken kundbas som är mest relevant och exakt hur din huvudsakliga kundprofil ser ut. Den kan se helt annorlunda ut än du tror. Det kanske är 20 till 40-åringarna som lever i Norge, Finland, eller något av de andra nordiska länderna. Du får en insikt i varje kundaffär.
Det man framför allt är nöjda med är att man kan spåra exakt hur varje produkt och kategori presterar individuellt. Men inte bara det. Man kan även se hur till exempel ett specifikt par byxor säljer jämfört med liknande konkurrenters byxor och göra riktade insatser baserade på de insikter man får.
Kan varumärkena se exakt vilka konkurrenter ens försäljning mäts mot?
Nej, det vill vi inte visa - det är en principfråga. Men det ger ändå en bra känsla hur det går för min försäljning i mina kategorier och hur det går i olika länder. Man kan till exempel se att det kanske går riktigt bra i Sverige, men att procenten i Finland och Norge skulle kunna vara bättre. Då kan man rikta specifika insatser dit och vi får en win-win-situation.
Och får man tro Boozt själva har man fått ett varmt mottagande för sitt analysverktyg.
Det har tagits emot bra. Vi lanserade vid nyår och sedan mitten på januari har vi 200 varumärken ombord.
"Många som kämpar"
Kanske inte så konstigt. Efter att först Apple och sedan Google gjort insatser för att det ska bli svårare att spåra användare, så letar företag med ljus och lykta efter nya sätt att samla data. Vi har tidigare skrivit om hur Klarna försöker bli en plattform för datatörstande e-handlare och Boozt är inne på samma spår. Peter G. Jørgensen säger också att det är viktigare än någonsin att jobba datadrivet.
Det är superviktigt för att kunna optimera sin affär. Speciellt nu i den tid vi lever i med inflation, konkurser och många som kämpar för att få ihop sin affär. Med bättre, samlad data, kan till exempel du göra bättre inköp. Samtidigt behöver man bli mindre beroende av Facebook, Apple, Google och hitta nya plattformar som kan driva trafik.
Att marknadsplatser säljer kundinsikter är inte helt ovanligt. Det blir en del av den underliggande affären, en viktig fast intäktskälla som tickar in i kassan varje månad. Så det gäller att sticka ut ur mängden även där.
Jag vågar inte säga att vi är bäst. Men jag vågar säga att vi verkligen ger de bästa förutsättningarna för våra varumärken på plattformen att optimera och rikta sina kampanjer på bästa sätt. De får kundprofiler hela vägen ned på kategori- och produktnivå, i alla länder vi är verksamma. Det är fantastisk data att leka runt med, det är riktig data och den är din, säger Peter G. Jørgensen.
"Galet många idéer"
Samtidigt tar konkurrenterna förstås notis och gör själva allt för att ha de allra vassaste dataverktygen för ändamålet. Så trots att Boozt lanserat en tjänst man uppenbart är mycket stolta över så utlovas det fortsatt utveckling på området.
Vi har galet många idéer. Utvecklingsarbetet slutar aldrig och vi förbättrar allt hela tiden, avslutar Peter G. Jørgensen.