ANNONS

Här är branschen som minskar utsläppen med 86 procent - i e-handeln

"Ett viktigt steg för hela sektorn".

Haypp Group-ägda Snusbolaget, som säljer snus på nätet, ville veta hur mycket mindre klimatpåverkan är vid e-handel med snus. Med hjälp av en rapport från Transportföretagen presenterar de nu svaren.

Den visar att e-handeln med snus minskar utsläppen med 86 procent jämfört med den traditionella handeln i fysisk butik.

ANNONS

Rapporten, som gjorts av nationalekonomerna Ola Nevander och Jonas Arnberg, kommer bland annat fram till att den totala transportsträckan reduceras med upp till 88 procent när kunderna handlar sitt snus på nätet.

Totalt sparar konsumenterna i snitt 29 mil i bilresor per år, vilket alltså minskar klimatpåverkan drastiskt.

Vi är stolta över att tillsammans med Transportföretagen kunna visa hur snusköp via e-handeln kan bidra till minskade utsläpp och en mer hållbar utveckling. Detta är ett viktigt steg för hela e-handelssektorn och ger oss på Snusbolaget ytterligare skäl till att konvertera fler rökare till hälsosammare alternativ, säger Emma Ophus Lantz, hållbarhetschef på Snusbolaget, i en kommentar.

Samordningen är nyckeln

Till grund för rapporten ligger en kombination av forskningsdata och köpstatistik från 6 000 snuskonsumenter. Och det är just samordningen av leveranser i e-handeln som bidrar till de lägre utsläppen.

Konsumenternas frekventa butiksbesök för att fylla på förråden minskas rejält, eller elimineras helt, och på så vis sparar man in på i snitt tre bilresor per vecka.

I de fall konsumenten brukar promenera till butiken för att köpa sitt snus kan miljönyttan istället minskas vid ett e-handelsköp.

Rapporten i korthet:

  • Minskade transporter: E-handel av snus minskar den totala transportsträckan med 88 %, vilket sparar i genomsnitt 29 mil per kund och år.
  • Färre personliga bilresor: Genom att handla online undviker konsumenter flera butiksbesök, vilket sparar bilresor. Exempelvis sparar snuskonsumenter i genomsnitt tre bilresor per vecka genom att e-handla snus​​.
  • Stora miljövinster: Klimatavtrycket minskas med 86 %, från 154 gram till 22 gram koldioxidekvivalenter per snusdosa vid e-handel.
  • Effektivitet genom storpack: E-handelskunder tenderar att köpa storpack, vilket leder till färre transporter jämfört med fysiska butiksbesök där enstaka snusdosor ofta köps.
  • Samordnade leveranser: E-handel fungerar som "kollektivtrafik för varor", där samlade leveranser minskar transportkostnader och klimatutsläpp betydligt.
Nils Lund
nils@ehandel.se