De senaste åren har intresset för hållbarhetsfrågor ökat kraftigt, men att ställa om till en mer hållbar konsumtion är inte det lättaste. Nu gör i alla fall Boozt ett försök att hjälpa sina kunder att välja mer hållbara varor.
I den nya kategorin “Made With Care” ska modejätten samla mode och skönhet som producerats på ett mer hållbart sätt än traditionella varor. För att sorteras in i den nya kategorin måste varan uppfylla hållbarhetskrav som Boozt har upprättat. Företaget utlovar “transparent och lättillgänglig information kring varumärkenas olika hållbarhetsarbeten samt produkternas miljömässiga och sociala påverkan”.
Vid lanseringen omfattar “Made With Care”-kategorin 28 000 varor, som ska ha märkts upp med symboler för exempelvis spårbarhet, återvunnet och olika certifieringar.
Vi samarbetar med våra varumärken för att säkerställa tillförlitlig produktinformation och har tagit fram ett noga utvalt sortiment som uppfyller våra hållbarhetskriterier. På så sätt kan våra kunder känna sig trygga och inspirerade till att shoppa enligt sina värderingar, säger Gloria Tramontana, hållbarhetschef på Boozt, i ett pressmeddelande.
Boozt ser sin nya satsning som ett första steg mot ökad transparens och hållbarhet. Senare i år ska e-handlaren lansera en modul som ska ge kunderna mer exakt information om produkternas miljöpåverkan. Det testet görs i samarbete med SAC (Sustainable Apparel Coalition) och Higg Index Transparency Program.