ANNONS

Här är Apotekets medicin mot stenhårda konkurrensen

Ann Carlsson, vd på Apoteket, har inlett en översyn för effektivisering.

Går all-in online.

ANNONS

Trots den tuffa konkurrensen går Apoteket fortsatt bra, visar den senaste kvartalsrapporten. Omsättningen steg från 4 824 miljoner kronor under tredje kvartalet förra året till årets 4 913 miljoner kronor – en ökning med ungefär två procent.

Även rörelseresultatet ökade från 148 till 165 miljoner kronor under Q3.

Rapporten visar att Apotekets försäljning ökar både online och i butik. Och för att kunna fortsätta möta pressen från andra aktörer satsas det nu rejält på just e-handeln. Man har under tredje kvartalet levererat expressleveranser i Stockholm och Malmö. Något som snart också dyker upp i Göteborg, Uppsala, Östersund och Umeå.

Vår ambition är att möta kundernas efterfrågan om en sömlös handel genom en hög utvecklingstakt. Särskilt prioriterad är satsningen på apoteket.se och appen ”Mitt Apotek” för att möta den höga tillväxten online, kommenterar Ann Carlsson, vd på Apoteket, i rapporten.

Men trots stabila siffror är Apoteket inte nöjda, utan vill effektivisera sin organisation ytterligare.

De stora förändringarna i vår omvärld ställer också krav på effektivare arbetssätt och nya affärsmodeller. Jag har därför initierat en översyn av vår organisation och kostnadsstruktur för att säkerställa rätt kompetens, nya effektiva arbetsprocesser och önskad kostnadsnivå i bolaget, kommenterar Ann Carlsson.

Utöver e-handelssatsningen öppnade Apoteket även tre nya butiker under kvartalet och har nu totalt 396 stycken apotek.

Nils Lund
nils@ehandel.se