ANNONS

Här är Amazons nästa drag för att locka handlare: "Effektivt sätt"

Skalar upp ytterligare i Sverige.

ANNONS

Amazon rullar sakta men säkert ut hela maskineriet på sin svenska sajt. Nu lanserar man även Amazon Ads, där tredjepartssäljare erbjuds öka sin synlighet och sticka ut ur bruset på den närmast oändliga marknadsplatsen.

Tjänsterna gäller "Sponsrade produkter", "Sponsrade varumärken" och "Butiker". Återförsäljare kommer alltså att kunna sätta upp sina egen webbshop. Samt boosta sitt varumärke och/eller sina produkter i sökresultat på sajten.

Det kan vara ett effektivt sätt att öka din synlighet och försäljningen, skriver Amazon i ett pressmeddelande.

De vänder sig även till de återförsäljare som redan använder sig av funktionerna på någon eller flera av Amazons andra sajter. E-handelsbjässen uppmanar dem att helt enkelt gå in och välja Sverige också om de vill expandera sina kampanjer till vårt avlånga land.

Priserna rusar

"Sponsrade produkter" har blivit ett väldigt populärt verktyg på marknadsplatsen. 73 procent av alla annonspengar från säljarna på den amerikanska sajten lades på just den tjänsten under Q2 2021, enligt CNBC. De noterade vid en sökning på "tandkräm" och "deodorant" att de riktigt stora varumärkena som Colgate, Sensodyne, Dove och Secret alla kom högst upp i sökresultaten tillsammans med den lilla "Sponsrad produkt"-markeringen.

Annonspriserna på marknadsplatsen i USA har också ökat enormt i och med konkurrensen.

Det blir allt färre organiska sökresultat på sidan, så det betyder att det enda sättet att synas på sajten är att köpa sig fram, säger Jason Goldberg, chefsstrateg på reklamfirman Publicis, till sajten.

Amazon drog in hela 7,91 miljarder dollar på bara annonspengar i USA under årets andra kvartal. Det var bolagets högsta notering sedan det fjärde kvartalet 2020 - då man nådde 7,95 miljarder.

LÄS ÄVEN: Amazons landschef avslöjar planen - därför går man all-in i Sverige

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap