Nästan exakt ett år efter att Bring lagt vantarna på TPL-aktören DreamLogistics så släpper bolaget en till stor nyhet. Eller rättare sagt så har de smugit ut på sin hemsida att de är Amazons första TPL-aktör i Skandinavien.
LÄS ÄVEN: Bring förvärvar DreamLogistics – tar upp kampen mot Postnord
Vi vände oss till DreamLogistics grundare Jonas Ahlgren för att få veta mer om vad detta innebär.
Det är resultatet av ett längre arbete mellan oss och Amazon för att kunna presentera denna möjlighet både för våra och deras e-handlare. Jag kan väl säga som så att det ligger oerhört mycket tid och kraft bakom detta både från vår och Amazons sida, säger Jonas Ahlgren.
Är detta för att Amazon enklare ska få in era kunder på marknadsplatsen? Eller är det större än så?
Detta möjliggör att våra e-handlare enklare kan nyttja Amazons plattform för att öka sin försäljning utan att behöva dela sitt lager eller hantera något manuellt. Sedan är samarbetet åt båda håll där vi hjälper Amazon med logistiktjänster för e-handlare som inte väljer FBA och för e-handlare som inte har Norden som hemmamarknad. Som det ska vara i samarbeten så är det flera vinnare men vi har haft våra kunder i första rummet när vi gjort detta upplägg.
Tanken här är bland annat att europeiska handlare slussas till DreamLogistics för att få hjälp med logistiken i Norden. DreamLogistics har skrivit avtal med Amazon och blir deras servicepartner.
Kommer ni samarbeta på något vis med deras befintliga svenska lager?
Våra kunder har möjligheten att välja mellan FBA, FBM eller en kombination av båda men vi har inget direkt samarbete med befintliga lager utan vårt fokus kommer vara att fortsätta erbjuda automation till alla e-handlare oavsett storlek.
FBA står för Fulfillment by Amazon och FBM för Fulfillment by Merchant, där det förstnämnda alltså är när Amazon sköter lagerhållningen åt e-handlaren.
Vi frågade Jonas Ahlgren om han vet huruvida Amazon planerar att samarbeta med fler TPL-aktörer i Norden.
Det har vi ingen information kring men det känns oerhört bra att vår teknik och vår digitala inriktning återigen bevisar sig vara rätt strategi även för en aktör som Amazon.
Varför man som handlare lägger sina varor på Amazons egna lager kan ha flera förklaringar, men ett vanligt skäl är att man vill bli en del av Prime-programmet, och därmed få bättre exponering mot medlemskunderna under olika kampanjer.
Vi frågade Jonas om deras kunder (e-handlarna) nu kanske också kan komma att få bli en del av Prime, även om produkterna då inte ligger på Amazons eget lager utan hos DreamLogistics.
Det finns en pågående diskussion kring den frågan och man kan ju alltid hoppas, svarar Jonas Ahlgren.