ANNONS

Lista: Här är alla marknadsplatser i Norden

Några av de 20 marknadsplatserna vi identifierat

"Flest antal besökare i mars hade Amazon".

ANNONS

Marknadsplatser. Enligt många är det framtiden, men samtidigt är det förstås lite läskigt att börja sälja hos “någon annan”. Men har du exempelvis egna varumärken, och vill fånga upp nya kunder i hemlandet eller utomlands, så är det ju ganska klockrent att testa att nå ut via någon annans befintliga nätverk.

För varumärken och retailers som vill ha tillgång till skalbara expansionsmöjligheter i Europa är marknadsplatser ett utmärkt verktyg för att åstadkomma just detta. Marknadsplatser såsom Zalando, Amazon och About You har logistiknätverk med hög täckningsgrad i Europa vilket gör marknadsplatser till ett resurseffektivt verktyg för expansion och internationalisering, säger Emelie Wallin, expert på marknadsplatser hos Omniarch.

Oavsett hur man känner inför marknadsplatser så är de här för att stanna. Amazon meddelade senast igår att tredjepartssäljare numera står för 60 procent av “unit sales” i deras e-handel. Marknadsplatsen är alltså definitivt en kraft att räkna med.

De flesta svenska e-handlare känner förmodligen till Amazon och CDON men det finns ju minst sagt fler alternativ om man vill nå ut via marknadsplatser. Vi tog med hjälp av Emelie Wallin fram en lista över de marknadsplatser som är aktiva i Norden. Det är förstås bara att hojta till om ni tror att vi missat någon.

Aktiva marknadsplatser i Norden:

  • About You
  • Afound
  • Amazon
  • CDON
  • Etsy
  • Fruugo
  • Fyndiq
  • H&M
  • Joom
  • Miinto
  • NK
  • Spartoo
  • Stadium
  • Tradera
  • Wish
  • YOOX
  • Zalando
  • Åhléns
  • Elgiganten
  • Let's deal

(Fetstil = även täckning i Europa)

Framöver kanske vi även kikar på alla marknadsplatser i Europa, vilka förstås är fler till antalet. Några stora aktörer där är bland andra polska Allegro och tyska Otto.

Vissa marknadsplatser går att handla från oavsett var slutkonsumenten bor (till exempel Amazon) beroende på produkt. Men om vi endast kollar på täckningsgraden bland EU-länder så har YOOX högst lokal täckningsgrad för slutkonsumenten (96 procent) följt av Spartoo (79 procent) och About You (63 procent). Flest antal besökare i mars 2023 hade Amazon (1,4 miljarder) följt av Allegro (217 miljoner), Zalando (140 miljoner) och Otto (60 miljoner), meddelar Emelie Wallin.

Uppdatering:
Lade till Let's deal i listan.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap