ANNONS

Happy Plugs: E-handeln är viktig som skyltfönster

Happy Plugs: E-handeln är viktig som skyltfönster
Andreas Vural

Happy Plugs grundare Andreas Vural vill att bolagets e-handel i framtiden ska stå för en stor del av omsättningen.

ANNONS

Att sälja färgglada och mönstrade elektroniktillbehör har visat sig vara ett recept på framgång, och sedan det första bokslutet 2012 har Happy Plugs vuxit till att omsätta ungefär 80 miljoner kronor. I dag säljer bolaget främst sina produkter via diverse återförsäljare men också i den egna e-handeln, som ska få ett allt större utrymme framöver.

- Vi har verkligen inte arbetat särskilt aktivt med den och vi har en hel del kvar innan vi levererar den optimala kundupplevelsen. Det är en spännande och kul tid för vår online store då den ständigt utvecklas och förbättras, säger Andreas Vural, VD och grundare. 

Hur viktig är den för er verksamhet?

- I dag är det en liten del av omsättningen men en viktig del som skyltfönster mot våra kunder och partners. I framtiden ska den vara en stor del även av den globala omsättningen.

Driver design - inte teknik

I Happy Plugs sortiment ingår förutom de numera välkända hörlurarna bland annat mobilskal och mobilladdare. Allt som säljs i webbutiken är av bolagets eget varumärke och är förpackat efter en särskild standard. Ambitionen från Happy Plugs är att produkterna ska ses som modeaccesoarer snarare än tekniska tillbehör som man köper bara för funktionens skull.

- Det gäller verkligen att se till att alla produkter inom familjen hänger ihop så att det blir ett starkt och tydligt varumärke som du vill identifiera dig med och gillar. Det gäller för oss att driva utveckligen av fashion electronics och vara det varumärke som är bäst och top of mind.

Finns det styrkor med att vara så nischad?

- Ja, självklart. Varumärket blir tydligt. Vi står för en nisch inom Consumer Electronics där vi är hyfsat ensamma på arenan med det sortiment och fokus vi har, så länge.

Det uppenbara problemet för e-handlare med ett väldigt nischat utbud är förstås om det utbudet av någon anledning slutar vara intressant för konsumenterna. Detta är dock inget som bekymrar Andreas Vural, som lovar många nyheter i sommar och höst.

- Jag säger som Coco Chanel: “Fashion fades, only style remains”. Vi borde kanska säga att vi gör Stylish Electronics men vårt fokus är att göra vardagliga elektronikprylar med stilsäkra utföranden. Ändras tekniken från hörlurar till annat så kommer vi att följa förändringen. Vi är inte drivande i teknikutvecklingen utan i design och paketering av den.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap