Ibland kan jobbet vara något helt annat än det ser ut att vara. Utifrån hade Chris Margetts ett drömjobb, men det var något som skavde på insidan. Det ledde till att han helt sonika klev ut genom dörren och istället valde sin egen väg, en hållbar väg. Och på den vandrar han nu med sitt nya veganska skovarumärke, Humans Are Vain. Här är den fascinerande historien bakom företaget som vill vara både rebellen och riktmärket för framtiden i branschen.
Jag var tidigare utvecklare och inköpare hos en av de lyxigaste skoåterförsäljarna i London. Men trots den glamorösa bilden utifrån så innebar trycket inifrån, alltså från ledningen, att jag var tvungen att använda mig av material och fabriker jag inte gillade, så att de kunde göra så mycket vinst som möjligt, berättar Chris Margetts för Ehandel.
Jag fick se effekterna som det snabba modet har på både människor och miljö, Så jag bestämde mig för att gå därifrån och skapa mitt eget varumärke och bara använda mig av material och fabriker som är hållbara och etiska. Jag ville skapa ett varumärke som var rebellen som gick mot normen och skulle ge folk ett bättre alternativ för en bättre framtid. Och det är därifrån namnet Humans Are Vain kommer - jag var en del av den fåfänga, snabba modebranschen.
Men att nöja sig med att skapa ett veganskt varumärke och sen sitta lugnt i båten och tro att man är färdig där var aldrig något alternativ för Chris. Än så länge är bara grunden lagd. Det är nu det stora arbetet börjar. Det som ska göra Humans Are Vain till en global företeelse att räkna med och få folk att handla mer hållbart mode.
Jag utvecklar massor just nu, om jag ska vara ärlig. Vi är inne på sluttampen med höst/vinter-kollektionen för 2020 och har påbörjat kollektionen för sommaren och våren 2021. Samtidigt arbetar vi på nya, hållbara material som ska in i kollektionen. Jag jobbar även på flera hållbarhetsprojekt, bland annat 3D-printade, biologiskt nedbrytbara sandaler som jag vill lansera i år. Och jag jobbar på ett nytt 3D-printingfiber gjort på textilavfall som vi kommer att kunna producera olika typer av skor och accessoarer med. Sen tar jag fram några nya klädstilar, som ska in i kollektionen senare i år.
"Kan se en del motstånd"
När vi tittar in i webbutiken ser vi att det just nu finns ett litet men naggande gott gäng sneakers i en rad olika material som kaffesump, ananasblad och återvunnen plast. Samtliga i prisklassen 1600-1700 kronor. Det finns även t-shirts för strax över 500 kronor och en keps som går på strax under 600 kronor. På samtliga produkter ser vi tydligt vad de innehåller och vilka märkningar som medföljer. Men hur är det egentligen att ta sig in på en marknad där kända varumärken och låga priser trumfar allt. Och dessutom med ett varumärke som kretsar helt kring hållbarhet?
Har det varit tufft?
Både ja och nej. Det finns definitivt en efterfrågan på ett mer hållbart alternativ och de som vill ha det förstår också att de behöver betala lite mer för verklig hållbarhet. Och när du ger dem all information så investerar de glatt i varumärket. Men samtidigt kan jag se en del motstånd från mainstreamkunder och för mig innebär det att jag behöver fortsätta ge dem information och visa upp grymma stilar.
Hur har affären gått inledningsvis?
Affärerna har varit bra så här långt. Vi har bara investerat i ett mindre lager och försäljningen har varit hög. En del tack vare att butiker velat plocka på sig en del av vårt lager. Nu behöver vi kliva över nästa tröskel efter investeringar i hemsidan, framtagandet av material och såklart lager. Men vi har fått en mycket bra start och kan nu planera för en större framtid.
Humans Are Vain har inte bara sin egen e-handel, utan finns även hos andra återförsäljare både på webben och i fysisk butik. Bland annat går de att hitta hos Thrive i Göteborg och hos Immaculate Vegan på nätet. Det är något man också sätter ett stort värde i. Men deras hållbarhetsstrategi sätter vissa käppar i hjulet för att expandera den affären riktigt rejält. Något man är väl medvetna om och helt enkelt har räknat med.
Vi har sedan starten haft ett stort intresse från butiker, så vi kommer att fortsätta föra samtal med fler butiker såväl i Sverige som i Storbritannien, Tyskland, Nederländerna och USA. Det är de marknader där vi har högst efterfrågan i dag.
Min filosofi har alltid handlat om att skapa bra, veganska och hållbara produkter, men också att kunna erbjuda rättvisa priser. Därför kan vi inte jobba med en aggressiv grossiststrategi. Vi vill istället jobba med butiker som förstår vårt DNA och som kan se bortom enorma vinster. Det är ett stort problem i dag att marginalerna sätts av de stora butikerna och i slutänden hamnar det på prislappen så att kunderna får betala extra, eller får sämre kvalitet.
"Avskyvärda utsläpp"
En het potatis när man pratar om hållbarhet i dag finns i logistikkedjan. Det är den del där utsläppen kanske blivit allra mest synliga och därför fått klä skott för hållbarhetsfrågan i handeln överlag. Här jobbar Chris Margetts hårt för att i så stor utsträckning som möjligt möta både kundernas och sina egna krav. Och en del av lösningen har han hittat i produktionen.
Då vår fabrik finns i Portugal så kan vi frakta lagret landsvägen och slipper de avskyvärda, skadliga utsläppen från flyg- och båtfrakt. Sedan använder vi bara ekonomiservice för att skicka våra produkter till kunderna, så våra kunder förstår att genom att vänta några dagar extra på sitt paket så kan man undvika flygfrakt i de allra flesta fallen. Vi har valt vår logistikpartner utifrån deras koldioxidneutrala mål och deras implementering av elektriska lastbilar.
Vårt långsiktiga mål är dock mycket högre än att frakta lager från land till land och det är därför vi tar fram våra 3D-printingproduktion, avslutar Chris Margetts.