I juni 2017 så startade Benjamin George upp hemsidan Puros.se. En nätbutik som säljer cigarrer och tillbehör. Det dåvarande hobbyprojektet lanserades med endast tre olika cigarrmodeller, berättar Benjamin för Ehandel.
Sedan dess har det dock hänt en hel del.
Spolar vi fram till idag så har vi ett av Nordens största utbud av cigarrer och tillbehör, säger Benjamin George.
När vi kikar på företagets bokslut så visar det på en stark tillväxt sedan start. 2018 hade man redan passerat miljonen och året efter slog man 3 miljoner.
Pandemin satte tydligen inga käppar i hjulet för 2020 steg omsättningen ytterligare till 6,8 miljoner för att i fjol nå 11,6 miljoner kronor. Detta med ett rörelseresultat på 2,2 miljoner kronor för 2021. Majoriteten av försäljningen ska ske via webbutiken.
Hur har ni kunnat växa så snabbt?
Vad som gör Puros unikt är en samverkan av flera faktorer. Våra grundpelare sedan start har varit kvalitativa produkter, konkurrerande marknadspriser och förstklassig service. Det är helheten som gjort oss till en av branschens snabbast växande företag, säger Benjamin George.
“En enkel och fin upplevelse”
Han berättar också att tillväxten skett helt utan externa investeringar. Benjamin förklarar samtidigt att Puros försöker ändra hur man ser på branschen.
Cigarrer har alltid haft en exklusiv prägel, man förknippar ofta cigarrer med högtider och festligheter. Vi har velat bryta det tankesättet, säger Benjamin och tillägger:
Vår bästsäljande kategori är idag Puros Originals som består av cigarrer som vi själva producerar enligt egna tobaksblandningar i Nicaragua. De cigarrer som innefattas av denna kategori är varken exklusiva till utseendet eller till namnet, men erbjuder en enkel och fin upplevelse som uppskattas av våra kunder.
Är det svårt att sälja cigarrer online?
Det är klart att det är svårt rent regelmässigt. Att vi har helt andra förutsättningar för att lyckas gentemot andra branscher och företag har självklart varit begränsande. Trots att vi inte får marknadsföra oss eller våra produkter så har ordet om Puros spridit sig. Det har vi våra fantastiska kunder att tacka för.
Som vi alla vet så har 2022 bjudit på en inbromsning för e-handeln rent generellt. Detta är även något som Puros känt av. Men tillväxten har inte stannat av.
I dag råder det stor brist på produkter inom vår nisch och precis som andra i branschen har vi drabbats av eftersläpningar sett till leverans och produktion. Trots detta har vi haft en fortsatt bra tillväxt 2022.
Vad företaget har för planer framöver avslöjar han dock inte.
Med fortsatt förtroende från våra kunder så kommer vi att växla upp ytterligare, men med glimten i ögat så säger jag att just framtidsplanerna behåller jag för mig själv.