ANNONS

Hans e-handel utmanade giganten - breddar nu med ny tjänst

Gänget på Barberklingen.

"Det har hänt otroligt mycket i hela det här prenumerations-imperiet som vi har byggt upp"

ANNONS

Danska Michael Tobiassen startade sitt företag Barberklingen med en dröm om att konkurrera mot rakhyvelsmärket Gillette. Efter att han blivit trött på dyra rakhyvlar skapade han en prenumerationstjänst som skulle vara både flexibel och billig.

Men det var mot alla odds då banken inte ville låna honom pengar till att starta sin e-handel. Till slut gick hans föräldrar med på att belåna huset för att finansiera projektet. Sajten blev en succé och 2017 lanserades den i Sverige.

LÄS ÄVEN: Han utmanade giganten – har nu 30 000 prenumeranter

Kombinerar kaffekapslar och rakhyvlar

Sedan vi skrev om hans e-handel sist har han hunnit starta ännu en nätbutik. I september 2018 lanserades sajten Kaffedrengen, som likt Barberklingen också är en prenumerationstjänst, fast för kaffekapslar.

Det har hänt otroligt mycket i hela det här prenumerations-imperiet som vi har byggt upp - både i kaffevärlden och hos Barberklingen, säger Michael Tobiassen till vår danska systersajt.

Liksom Barberklingen är tanken med Kaffedrengen att kunderna ska kunna få hemskickat sånt som man kanske annars glömmer att handla hem. Företaget testar hela tiden sina produkter, i till exempel fokusgrupper, för att kunna göra dem bättre.

Det kostar ju lite att komma igång. Det är dyrt att skicka saker, och det är dyrt att leverera den kvalitet vi levererar. Det handlar ju inte om att ha en ringa produkt som jag säljer billigare än alla andra på marknaden - det är inte värdefullt för mig. Det handlar om att vi kan konkurrera med de stora spelarna, och skapa några helt fantastiska produkter.

"Vi överrumplar våra konkurrenter"

Sommaren har fungerat som ett sätt för dem att ta sin e-handel till nya marknader. I juni lanserade de Barberklingen i Holland.

När alla andra tar semester, då gasar jag på. Det är på det sättet som vi överrumplar våra konkurrenter. Jag kan inte komma ihåg när jag sist tog semester.

I skrivande stund har de 3000 kunder på den nya marknaden. Tillsammans har Barberklingen och Kaffedrengen totalt 70 000 prenumeranter. Framöver satsar de på att fortsätta expandera.

Viktigast av allt blir våra inträden på nya marknader, där vi just nu lägger all vår energi.

LÄS ÄVEN: Barberklingen rakar sig vidare in i Sverige

Malin Johannesson