Vi har i veckan talat med en hel rad svenska e-handlare som bedriver en tuff tillvaro med en kraschad försäljning, sedan kriget i Ukraina tog sin början. Men för vissa aktörer har effekten varit den rakt motsatta. Det handlar framför allt om de som säljer den typen av varor som kan vara av användbara vid en eventuell kris.
En av dessa är Comfoo, som säljer måltidslösningar i pulverform. Grundaren och vd:n, Albin Sandell, berättar om en försäljning som slår alla rekord.
Den tionde mars hade vi redan passerat hela januari i försäljning. Och då var januari vår bästa månad någonsin. Det brukar också vara vår bästa period där i början på året, då folk vill bli av med julmaten och letar efter nya livsstilar och då rankar vi högt bland sökträffarna, säger han till Ehandel.
Den stora rusningen kommer dessutom i en tid precis efter att bolaget tvingats höja sina priser, på grund av rusande råvarukostnader. Tillverkningskostnaderna har dragit iväg med 80 procent, vilket föranlett en 13-procentig ökning ut mot kund. Men det har inte stoppat konsumenterna, såväl nya som återkommande, från att fylla hyllorna hemmavid.
De största kunderna har bunkrat upp för månader, även om de så bara skulle leva på vårt pulver. Och det genomsnittliga ordervärdet har dubblerats. Det finns ingenting positivt med kriget såklart, men för oss har det verkligen inneburit en enorm skillnad i försäljningen, säger Albin Sandell.
"Kommer påverka oss"
Men det kommer inte utan problem. Inte minst för ett yngre bolag som Comfoo. Albin påpekar att han hellre befinner sig i den här sitsen än med en försäljning som fallit ihop. Men samtidigt ser han orosmoln på himlen. Den enorma efterfrågan kan nämligen innebära att produktionen inte hänger med.
Det kan bli kaosartat och svårt att få tag i råvaror. Många har köpt raps från Ukraina och havre från Ryssland tidigare. Vi hämtar alla våra råvaror från Sverige, men när andra aktörer nu letar leverantörer i nya länder kommer de såklart också att köpa från Sverige. Så det kommer att påverka oss.
Hur långa väntetider kan det bli om ni säljer slut på allt?
Det har jag inte riktigt svar på i dag. Men kanske att man får vänta fyra veckor som längst - om vi tar i lite. Men då uppstår problemen att om vi inte har det kunderna vill få tag i, så kommer vi att förlora dem till en konkurrent. Och det är något vi inte kan göra något åt.
Comfoo har nämligen valt att inte leta nya leverantörer och billigare råvaror utomlands. De vill behålla sitt erbjudande intakt, även om det inneburit jobbiga prishöjningar och möjliga bekymmer att fylla lagerhyllorna.
Vi har lite tur i oturen att vi har en samarbetspartner som hjälper oss med produktion och inköp. De har varit en enorm hjälp just nu. De har även säkrat upp råmaterial för en tid framöver, så vi har en liten säkerhet där.
Vad har ni fått för reaktioner på prishöjningarna?
Vi har väl fått några kommentarer och något mail. Men vi har valt att vara helt transparenta med vad som skett, hur mycket våra kostnader ökat och det har varit väldigt uppskattat. Vi har inte råd att gå med förlust, säger Albin Sandell och avslutar:
Mina investerare, som jag är så tacksam över i dag, sa i ett tidigt skede att vi behövde höja priserna. Då var jag emot det. Det är ju ens barn det här, på sätt och vis. Men sen satte vi oss ned och såg att antingen letar vi råvaror utomlands, minskar portionerna eller höjer priserna. Och då fick det bli priserna. Jag vill inte utsätta mina kunder för en kvalitetsförsämring.
"Vill inte marknadsföra på kriget"
Vid en tidigare intervju med Albin Sandell berättade han för Ehandel att de såg ett värde i sin produkt när det gäller just krisförberedelse. Det är dock något man inte valt att marknadsföra - och ännu mindre nu. Men det verkar inte spela någon roll. Kunderna har ändå hittat till e-handeln.
Även om vår produkt har bäste före-datum på ett år, och håller längre eftersom det är en torrvara, så vill vi inte marknadsföra oss på kriget. Vi är inte ute efter att tjäna pengar på en kris. Det enda vi kan göra är att berätta vad som är bra med vår produkt. Samtidigt har vi sett konkurrenter göra reklam som bygger på att det är kris och att det är dags att bunkra. Det känner vi inte är...så fint, säger Albin Sandell.
LÄS ÄVEN: Allt rasade - nu börjar han om med ny storsatsning: "Inte jättekaxig"