Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Hans e-handel kräver dropshipping: "Produkterna får inte ligga på lager"

Martin Bexell, grundare
“Alla vinner på det”.
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

I slutet av september så fick Sverige en ny e-handel i Red Black Coffee. En nätbutik som startats av Martin Bexell och som förmedlar det som kallas specialkaffe. Kort förklarat en finare variant av kaffe.

Det är cirka fem procent av världens kaffeproduktion som går som specialkaffe och bönderna som jobbar med denna sorts kaffe har möjlighet att ta betydligt bättre betalt för sitt kaffe än det kaffe som går till övriga industrin, skriver Red Black Coffee.

ANNONS

Till skillnad från många andra e-handlare så stoltserar inte Red Black Coffee med något eget lager, utan snarare är affärsidén att absolut inte lagerhålla varorna då färskheten är av högsta vikt.

Specialkaffe är en färskvara som generellt toppar i sin smak inom 2-6 veckor, beroende på vilken process det har gått igenom. För att kunderna då ska få det färskt skickas det direkt från rosteriet till kund. Ingen, varken kunden, rosteriet eller Red Black Coffee blir nöjd om kaffet har legat i lager och är gammalt när det kommer, säger Martin Bexell till Ehandel.

Dropshipping ska alltså vara melodin och tydligen har en hel del arbete gått ut på att just övertala rosterierna.

En stor utmaning har varit att få med sig rosterierna som antingen säljer via sina egna plattformar eller är vana att sälja större volymer till till exempel kaféer.

Han berättar dock att det kan bli aktuellt med ett lager, men inte för själva kaffet.

I framtiden kan det vara så att det finns ett litet, noga utvalt, sortiment av utrustning, så som bryggare och filter. Tanken är att detta kommer att lagerhållas, då det ju inte blir gammalt på samma sätt.

Vill satsa på Youtube

Martin Bexell berättar att han tidigare har jobbat med försäljning och kundtjänst hos olika e-handlare, som exempelvis Outnorth. Men nu har han alltså tagit steget och lanserat en egen e-handel.

Hur når ni ut?

Marknadsföringen sker framför allt via sociala medier. Tanken är att med tiden skapa en Youtube-kanal där det ska pratas om kaffe. Detta för att skapa ett ännu större intresse för och kunskap om just specialkaffe.

Vad har ni för mål med butiken?

Att bli det självklara valet för kunderna när de ska köpa specialkaffe. Jag vill att kunderna direkt ska tänka på Red Black Coffee och kolla utbudet där när deras kaffe hemma börjar ta slut. Jag vill också med butiken öka marknaden för specialkaffe så att konsumenter går från att dricka industrikaffe till att dricka specialkaffe istället. Det skulle alla vinna på, konsumenterna skulle få en bättre smakupplevelse och bönderna skulle få bättre betalt för sin skörd, avslutar Martin Bexell.

Dela artikeln: