ANNONS

Hans e-handel har fått norrmännen att löpa amok - nu intar de Sverige

Amok Equipments vd Steinar Bukve Witsø vilar upp sig i en hängmatta i Åre
Foto: Bård Basberg

Har vuxit med 400 procent i Norge i år.

ANNONS

Från att tidigare endast ha haft en engelskspråkig butik för hela EU har den norska nätbutiken Amok Equipment, som säljer en slags mer avancerade hängmattor, nu valt att göra en större satsning i Sverige. Sedan ett par månader tillbaka finns nätbutiken även i en .se-variant, där innehållet helt och hållet är på svenska.

Draget har fått den svenska efterfrågan att rusa i höjden, berättar Amok Equipments vd Steinar Bukve Witsø.

Vi ser nu att den svenska sajten har haft en väldigt positiv effekt för försäljningen som hittills har ökat långt över vår förväntan. Vi ser flera möjliga orsaker till det, men uppenbarligen har det stor betydelse för våra svenska kunder att mötas av en svenskspråkig butik. Vi tror att detta inger en ökad känsla av trygghet och ökar förtroendet för butiken vilket gör att tröskeln för att genomföra ett köp blir väsentligt lägre än tidigare, säger han till Ehandel.

Hur många hängmattor säljer ni per månad på ett ungefär?

De senaste månaderna har försäljningen tagit fart ordentligt med ett genomsnitt på cirka 150 sålda produkter per månad. Hängmattan Draumr är storsäljaren, tätt följd av övriga tillhörande produkter som liggunderlag med mera.

Enligt Steinar Bukve Witsø har intresset för att övernatta i hängmatta ökat de senaste åren rent generellt. Allt fler föredrar hängmattor framför traditionella anlternativ som tält och liggunderlag, tillägger han.

Vi vet också att många som tycker om friluftsliv tyvärr ofta har negativa upplevelser av att övernatta i naturen eftersom de sover dåligt i tält på liggunderlag direkt på marken. Där fyller våra produkter en viktig funktion eftersom de erbjuder en helt annan komfort med väldigt goda förutsättningar för en god nattsömn. Detta bekräftas ständigt av våra kunder där många exempelvis menar att de sover bättre i våra hängmattor än i vanliga sängar.

Vi upplever även rent generellt svenskarna som ett natur- och friluftsälskande folk vilket skapar ett naturligt intresse för den typ av produkter som vi erbjuder. Vi tycker oss också se en trend att intresset för friluftsliv ökar generellt och att allt fler svenskar söker sig ut i naturen, vilket högst troligen också har en koppling kring den aktuella coronakrisen.

Hur viktig är den svenska verksamheten för ert företag?

Den svenska marknaden är mycket viktig för oss och har högsta prioritet framöver. Den starka försäljning som vi sett hittills i Sverige tyder på ett stort och ökande intresse för våra produkter. Norge är vår största marknad i nuläget men vi tror att möjligheterna att relativt snart uppnå liknande försäljningsvolymer i Sverige är mycket goda. Vi ser stora likheter i friluftsintresset mellan Sverige och Norge vilket stödjer oss i denna uppfattning.

Hittills har Amok Equipment haft en ganska begränsad marknadsföring i Sverige. Planen är att successivt öka takten och bland annat ställa ut på mässor så snart läget har återgått till det normala efter coronakrisen.

Vi har stora planer framöver, vår resa har bara börjat! Förra året omsatte vi totalt 14,5 miljoner norska kronor genom försäljning till ett 40-tal länder. För 2020 ser vi hittills i år en tillväxt på hela 400 procent i Norge jämfört med motsvarande period förra året. Med tanke på det stora intresset har vi stora förhoppningar om en liknande utveckling i Sverige 2020, i nuläget tyder allt på att det är fullt möjligt.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se