Även om supertillväxten från tidigare år har lugnat ner sig så ökar man ändå omsättningen med sju procent till 35,6 miljoner kronor. Rörelseresultatet backar dock något till 1,1 miljoner kronor.
2024 var återigen ett svagt år för kronan, och sjöfrakten från Asien till Europa var betydligt högre än under ett normalår. Men 2025 har börjat helt annorlunda – kronan är stark och sjöfrakterna har halverats bara under de senaste två månaderna. Utsikterna ser just nu mycket ljusa ut, även om världsläget snabbt kan förändras, förklarar Victor.
Den något svagare utvecklingen ska förstås också ha sin förklaring i den nya satsningen. E-handelsföretaget har nämligen lanserat i Tyskland och den 1 februari i år slog Drachenfrucht.de upp portarna.
Resultatet i bokslutet för 2024 påverkas givetvis av denna storsatsning. Utan denna expansion hade siffrorna sett bättre ut, konstaterar Victor.
Valet av nytt land ska inte ha skett utan en närmare marknadsanalys.
Enligt våra beräkningar är den tyska marknaden ungefär fem gånger så stor som den svenska inom vårt segment. Intresset för asiatisk mat är något svalare, men den större marknaden väger upp för det rejält. Dessutom verkade förutsättningarna – med konkurrenter, kundförväntningar och utbud – vara mycket liknande de i Sverige.
Så hur har det gått? Den tyska butiken har ju faktiskt varit uppe i några veckor.
Redan vid lanseringen hade vi det bredaste utbudet av asiatisk mat i Tyskland. Med endast två dagars leveranstid direkt till dörren blev det en rivstart. Bara några veckor efter lanseringen står Tyskland redan för 10 procent av företagets totala omsättning.
Vad är framtidsplanerna nu?
Hur utvecklingen blir återstår att se, men för 2025 planeras ett rejält lyft för den svenska butiken samt lansering av cirka 500 nya spännande asiatiska livsmedelsprodukter – främst japanska och sydkoreanska, då det är det som är mest efterfrågat just nu, säger Victor Falk Renström.