Efter att marknadsplatsen Fyndiq flyttade över till en ny plattform har en del säljare upplevt problem med att få sina utbetalningar. Det vittnar flera säljare om i Facebook-gruppen "Vi som säljer på Fyndiq", säger en handlare till Ehandel.
I stort sett har alla handlare haft svårt att få utbetalningar sedan Fyndiqs nya plattform togs i bruk under hösten, och man får inga svar på frågor om utbetalningarna från Fyndiq heller.
Vi hörde av oss till Fyndiqs vd och grundare Fredrik Norberg som bekräftar problemen, men förklarar att man har läget under kontroll.
Vi har haft lite problem, sedan migreringen, och ett antal handlare har tyvärr hamnat i kläm av olika anledningar. Dels har det varit ofärdiga kontouppgifter i vissa fall och i andra har det helt enkelt handlat om tekniska problem. Men vi har nu kontaktat alla säljare nu.
Hur många säljare handlar det om?
Det var några stycken förra månaden, och nu var det en handfull ungefär som har haft några eftersläpningar i utbetalningar då. Utav 1000 handlare så kanske det gäller fem eller ett tiotal just nu, säger Fredrik Norberg.
Det är beklagligt att detta har inträffat, men vi håller kontakten med dem alla och håller på att lösa det så snabbt som möjligt.
Han understryker att det helt enkelt är väldigt olyckligt att vissa handlare har haft problem med utbetalningarna, och att det abolsut inte handlar om något annat än tekniska svårigheter.
LÄS ÄVEN: Fyndiq dubblade: Sålde för 45 miljoner under köpfesten
Det har inget att göra med vår kassa eller likviditet. Vi har aldrig haft så starka finanser som vi har nu och har precis avslutat ett rekordår med vinst. Hela julhandeln har vi också haft enorm tillväxt, jämfört med förra året, säger Fredrik och fortsätter:
Så dessa problem är inget som vi har gjort medvetet, eller för att vi vill tjäna ränta och så vidare. Det handlar helt enkelt om att en så stor migrering av en så stor plattform som vår så har det tyvärr uppstått lite tekniska problem på vägen.
När uppskattar ni att de tekniska problemen kommer att vara helt lösta?
Vi trodde redan förra månaden att det skulle vara åtgärdat, men då visade det sig att det var ett par till. Men vi håller på att jobba med detta hela tiden och framför allt har vi koll på detta manuellt, så att handlare inte blir av med pengar eller inte får betalt för sin försäljning. Så det säkerställer vi manuellt. Men det är just alla våra automatiseringar som vi har, som har ställt till det. Så vitt vi vet nu, så ska allt vara fixat och ordnat kring detta.
Enligt tipset vi fick upplevde även vissa säljare att de inte fick hjälp av er, när dessa problem kom upp. Vet du något om detta?
Något som vi faktiskt ser över nu är vår kundtjänst, som finns för både handlare och kunder. I och med att vi har haft en så otrolig försäljning mot konsumentsidan så har de varit väldigt överbelastade just nu. Det har tyvärr spillt över på handlar-supporten.
Det är något som inte har med de tekniska problemen att göra. Men alla ska nu ha fått svar och vi, antingen jag, vår CFO seller vår försäljningschef, har kontaktat alla berörda handlare, avslutar Fredrik Norberg.