Butikshandlare och e-handlare ser just nu inte positivt på framtiden. Detta fastslår Handelsbarometern som tar tempen på stämningen inom svensk handel.
Butikshandlarnas månadsvärde i barometern landar på 92,2, där 100 är ett neutralt läge. Handlarna har alltså en negativ syn på framtiden.
De ökande priserna spär på handlarnas oro. Särskilt anmärkningsvärd är den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet som finns inom dagligvaruhandeln. Konkurrensen gör att även dagligvaruhandlare har svårt att höja priserna i samma utsträckning som de egna inköpspriserna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar till Handelsbarometern.
“Håller hårdare i plånboken”
I många fall är e-handlarna mer positivt inställda till framtiden än butikshandlarna, och så är även fallet denna månad. Dock är det även negativa tongångar bland e-handlarna, vars indikatorvärde landar på 98,6.
E-handelns fallande framtidsförväntningar beror till största delen på pessimistiska utsikter gällande lönsamheten. Även här spelar givetvis ökade priser en stor roll. Ju dyrare det blir med varor och tjänster, desto större blir konkurrensen om kunderna, samtidigt som dessa håller hårdare i plånboken, säger Johan Davidson.
Under april månad ökade dock partihandlarnas framtidstro med 2,3 enheter, till 94,4. Men det är alltså fortsatt negativa framtidsförväntningar gällande de kommande månaderna.