Behöver du öka intäkterna? Då finns det goda möjligheter att lära sig av både kollegor och konkurrenter. I Adyens årliga undersökning, Retailbarometern 2024, har man intervjuat 500 detaljhandlare om vilka som är de bästa, mest effektiva sätten att öka omsättningstillväxten.
Bland svaren har fem nyckelmetoder utkristaliserats. Fem metoder som ska vara både mer lönsamma och innebära mindre risk för ett negativt utfall.
I topp hittar vi klassikern "belöningar", något som blivit extra viktigt för konsumenterna på senare tid.
Även om samtliga strategier visar sig vara mer eller mindre framgångsrika, finns det några metoder som medför en något högre risk för försämrad omsättningstillväxt. Den övergripande trenden är att kunder vill ha nya och bättre former av kundklubbar och belöningar, samtidigt som man vill kunna handla i en bred uppsättning kanaler, säger Tobias Lindh, vd för Norden och Baltikum på Adyen, i en kommentar.
Där bakom kan man krydda affären med företagsmärkta kreditkort och på tredje plats hittar vi försäljning genom digitala tjänster eller prenumerationer.
Slutligen är det, föga överraskande, e-handelsnärvaro i olika kanaler som är den stora grejen.
Värt att notera är förstås att tipsen kanske inte är applicerbara över alla delbranscher och/eller storleksordning på handlare. Men det är en överblicksbild av vad som har varit mest framgångsrikt för de svarande detaljhandlarna.
De fem mest framgångsrika metoderna som ökar intäkterna för detaljhandlare 2024:
1. Exklusiva erbjudanden eller event för högt värderade kunder
2. Företagsmärkta kreditkort
3. Försäljning genom en digital tjänst eller prenumerationstjänst
4. Försäljning genom en online-marknadsplats
5. Försäljning genom egen webbsida
Källa: Retailbarometern 2024