E-handelskonceptet Off Script, som Influens.se skrivit om tidigare, har släppt den första hela årsredovisningen för bolaget. Rapporten visade att omsättningen backade med två tredjedelar från cirka 350 tusen till 120 tusen.
På Off Script kan influencers designa sina egna onlinebutiker och välja de varor som de står för från varumärkenas hela utbud. Allt för att den som går in för att handla får “sin” influencers kurerade utbud. Ett par dagar innan rapporten släpptes sa företagets vd Pontus Karlsson följande om konceptet:
Som konsument har kurering och rekommendationer blivit allt viktigare. Som exempel så kan du hitta över 2600 alternativ på en vit t-shirt på en vanlig marknadsplats, men med Off Script kan du istället köpa noga utvalda produkter från människor du följer och litar på.
LÄS ÄVEN: E-handelskonceptet för influencers flyger – 200 profiler och 150 varumärken ombord
Trots succé, där över 150 varumärken och cirka 200 influencers kopplat sig till sin plattformen, hade rörelseresultatet minskat under 2021 jämfört med 2020. Från en nivå på minus 950 tusen kronor under företagets första nio månader 2020, till ett underskott på 2,7 miljoner.
En stor post i den beräkningen kommer från ökande personalkostnader men utan att man ändrat medeltalet på anställda som under båda åren legat på 3 personer.