I februari kunde Svensk Handel berätta att den digitala transformationen pressar de fysiska butikernas lönsamhet.
LÄS ÄVEN: Digital transformation pressar butikernas lönsamhet
Handelsbarometern är Svensk Handels indikator över hur framtidsförväntningarna är bland handelns företag. Hittills har den inte fokuserat på e-handlare men det ändras i februari då man började kolla specifikt på e-handelsföretags framtidstro.
Än så länge finns det alltså bara två mätpunkter, februari och mars, men Svensk Handel kan i alla fall konstatera att e-handlarna är mycket mer optimistiska än butikshandlarna.
- Handeln står mitt i ett skifte som drivs av ett kundbeteende som förändras i snabb takt. Vi har nått en brytpunkt där all tillväxt inom sällanköpshandeln sker på nätet. Optimismen bland Sveriges e-handlare är het, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.
"Butiker kommer ha en central roll"
I mars så ska e-handlarnas framtidsförväntningar vuxit med 2,5 enheter till ett indexvärde på 117,6 i Handelsbarometern. Samma siffra för butikshandlarna sjönk med 3,2 enheter och ligger nu på 90,2.
Butikshandlarnas “framtidstro” ligger därmed drygt 10 enheter lägre än samma månad förra året.
- Fysiska butiker kommer även framöver att ha en central roll i handeln. Däremot har konkurrensen hårdnat och butikerna behöver vässa sina erbjudanden för att lyckas vara attraktiva även i framtiden, säger Karin Johansson.