ANNONS

Handelns jättelyft i maj - så mycket ökade försäljningsvolymerna

"Ett förändrat köpbeteende".

ANNONS

Det var mest glada miner i detaljhandeln i maj månad. Enligt Statistiska centralbyrån ökade branschen sin försäljningsvolym med 10,3 procent, i kalenderkorrigerade tal, jämfört med samma period förra året. Allra mest uppåt var det det i sällanköpsvaruhandeln, som ökade med 14,6 procent medan daglivaruhandeln, exklusive Systembolaget, fick ett uppsving med 4,7 procent.

Delar av detaljhandeln drabbades hårt under pandemin, nu visar siffrorna ett förändrat köpbeteende. Inom butikshandeln med skor och lädervaror ökade till exempel försäljningen med 9,9 procent jämfört med april, säger Thorsten Holzer, ämnesstatistiker på SCB, i ett pressmeddelande.

Formkurvan pekar alltså stadigt uppåt i takt med det allt varmare vädret. Sett över den senaste tremånadersperioden, alltså mars till maj, har detaljhandelns kalenderkorrigerade och säsongrensade försäljningsvolym varit 4,9 procent högre än perioden december till februari.

Återigen är det sällanköpsvaruhandeln som står för den största ökningen med 5,8 procent. Dagligvaruhandeln, exklusive Systembolaget, har däremot haft en nedgång på 0,1 procent.

ANNONS
Nils Lund
nils@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!