Vårkänslorna från maj månad håller i sig. Svensk Handels Handelsbarometer för juni visar att handlare inom alla delbranscher ser något ljusare på framtiden. Men man påpekar att lyftet sker från väldigt låga nivåer.
13 månader i följd har svenska handlare haft en negativ syn på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda och verksamhetens lönsamhet.
Månadens resultat ligger i linje med vad andra övergripande ekonomiska indikatorer nu visar, alltså en ökning från låga nivåer. Huruvida det är en vändning vi nu faktiskt ser låter vi vara osagt. Vi är fortsatt oroliga för att konsumenternas köpkraft urholkas ytterligare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar.
Optimism i butikerna
För butikshandeln är sommaren några av årets viktigaste månader sett ur försäljningssynpunkt. Det då många semesterfirare och turister letar sig ut i butikerna.
Det är goda nyheter att butikshandlarna nu för andra månaden i rad ser lite mer positivt på framtiden. Det är en del av handeln som haft det tufft under en längre tid, med ett minskat kundflöde och chockhöjningar av hyrorna. Givet den fysiska handelns betydelse för attraktiva stadskärnor hoppas vi att denna positiva trend fortsätter, säger Sofia Larsen.
Snedvrider konkurrensen
Även inom e-handeln ser man positivt på framtiden. Trots att e-handelns omsättning backade med hela 12 procent under förra månaden. Många e-handlare vittnar om att kundflödena håller sig stadigt, men att kunderna konsumerar i allt mindre utsträckning. Trots det tror nu e-handlarna på en något bättre försäljning framöver.
Allt är inte nattsvart inom e-handeln. Vi ser att konsumenterna fortsätter att handla på nätet och det finns företag som går riktigt starkt. Men många företag konkurrerar på en global marknad och då krävs att dessa ges rätt förutsättningar för att konkurrera på lika villkor, vilket inte alltid är fallet, säger Sofia Larsen och fortsätter:
Ett sådant exempel är punktskatten på elektronik, där förändringar av skatten träder i kraft 1 juli. Det är snudd på politisk greenwashing, då åtgärden inte har någon miljömässigt positiv effekt utan endast snedvrider konkurrensen och leder till att svenska konsumenter får betala mer.